Konkurrencen på lånemarkedet er betydelig – men det rummer også risikoen for, at kommunikationen bliver meget generisk.
4finance Group, der er en af Europas største udbydere af låneprodukter via digitale og mobile platforme, går i dag i luften med en ny kreativ platform, der blot har været en måned undervejs fra ideen blev præsenteret.
Bag står Connected, der vandt kunden i en nordisk bureaukonkurrence mod McCann Helsinki, svenske ROI og Umwelt.
Ideen handler om at visualisere det med en gigantisk æggedeler.
”Da hele kategorien er forholdsvis generisk, valgte vi at tage udgangspunkt i – og ejerskab på – det helt basale, som man kan med disse lånetyper: nemlig at dele en udgift op i mindre, nemmere bidder,” siger kreativ direktør Ulf Westmark-Højelsen, og fortsætter:
”Helt konkret er mekanikken at vise et objekt, som eksempelvis en ny sofa, en vaskemaskine eller en berejst kuffert, og så hugge – eller ”Zaplo’e” – objektet over i mindre bidder med en gigantisk æggedeler. Måske lidt underligt, men visuelt er det lige så enkelt og ligetil som selve produktet er at anvende – det giver både høj opmærksomhed og budskabsforståelse.”
Jens-Ole Kyhl Klitgaard, der er Managing Director for 4finance i Danmark er glad for ideen.
”Det er med kampagnen lykkedes os at identificere et meget enkelt symbolsprog, der kan benyttes på tværs af grænser og kulturer. Vi er derudover stolte over, at det var et dansk bureau der vandt konkurrencen og ser frem til at udvikle kampagnen i takt med, at vi forbedrer vores produkt.”
Det høje tempo har stillet store krav til en smidig og effektiv godkendelsesproces mellem bureau, kunde og de produktionsselskaber, der har stået bag hhv. 3D-grafik, lyd/musik og postproduktion. Selvom kampagnen primært kører på TV, er der også klippet en speciel version af filmene, der skal fungere som pre-roll.
”Det stiller nogle lidt andre krav til dramaturgien – at man skal have leveret et tydeligt brandet budskab inden for de første fem sekunder i tilfælde af, at folk skipper. For selvom man kan målrette sine kampagneelementer temmelig præcist i de digitale medier, er der jo ingen garanti for at ramme lige ned i et udækket behov – så lidt ad-recall up front skader ikke ligefrem,” siger Jakob Kaare Jensen, der er partner i Connected.
I første omgang går kampagnen i luften i Danmark og Sverige med fem forskellige film, men også Polen, England, Finland og Spanien er indtil videre på medieplanen. I Danmark suppleres TV-kampagnen desuden af radio, film i bus og tog samt forskellige digitale medier.