Tv-optræden har givet Falcks marketingdirektør nyt syn på marketing

Peter Engholm
25@mail.dk

Jens Lunn, salgs- og marketingdirektør hos Falck, er i aften Undercover chef på DR1. De usminkede oplevelser på gulvet var en øjenåbner.

Bureaubiz har omtalt, at AarhusKontoret skulle i en flerdages praktik hos sine kunde, Nordjysk Elhandel, og at Republica sender samtlige medarbejdere afsted på praktik hos kunderne.

I aften kommer Jens Lunn, Falcks salg- og marketingdirektør, i praktik hos sig selv på flere Falck-stationer – som undercover chef på DR1 kl. 20.30.

“I modsætning til bureauerne, der hos kunderne måske stadig bliver behandlet som bureaurepræsentanter, så er jeg dukket op uden et skilt i nakken, hvor der står ‘chef’. Vi havde Lars Løkke Rasmussen på besøg på en Falck-station, og bilerne var blevet ekstra vasket og gulvet ekstra spulet. Og når chefer dukker op – officielt – så får de alt andet lige et poleret billede af virksomheden. Det gjorde jeg ikke,” siger Jens Lunn.

DRs undercover-historie er, at forsikringsmanden ‘Leif’, som Jens Lunn kaldes i udsendelsen, har reageret på et opslag på tekst-tv, hvor DR søger kontorfolk, der kunne tænke sig at få noget hård hud på hænderne.

“Jeg håbede at opleve gode ting og frygtede at opleve dårlige. Jeg er som salg- og marketingdirektør ansvarlig for hele kundeoplevelsen. Og jeg gik efter problemerne ved bl.a. at spørge “den dér Falck-ånd – er det ikke bare noget opreklameret lort?”. Men generelt gik det bare rigtigt, rigtigt godt. Der er enormt meget, jeg – og vi – kan være stolte over. Og noget, jeg vil tage med, når vi skal markedsføre os. Vi behøver ikke at sætte vores lys under en skæppe, for vi gør, hvad vi siger, og holder, hvad vi lover,” siger Jens Lunn.

Han oplevede også på negativ-siden elementer, der kan bringes videre i markedsføring:

“Vores værkstedskoncept brænder bare ikke godt nok i gennem, og der ligger brochurer fremme, som er flere år gamle. Og her kan vi blive bedre, for vi bruger flere millioner på at udvikle koncepter og levere up-to-date og ensartet kommunikation,” siger Jens Lunn.

Efter udsendelsen, der blev optaget i oktober, har Jens Lunn bl.a. indført, at ledergruppen skal tilbringe et døgn på en station – det samme skal alle nyansatte.

“Det er vores kerneleverance, så den skal alle kende,” siger Jens Lunn.