Måske de fleste forbinder det at se julekalender med at se de klassiske julekalendere som Vinterbyøster, Jul i Gammelby og Jul på Slottet som alle i tidernes morgen blev vist på DR.
Men siden Jul på Slottet løb over skærmen i 1986 har julepiben fået en anden lyd.
Således sad TV2 som den absolutte juleseermagnet fra år 2000 og frem til 2008. Her blev samtlige julekalendere på TV2 set af flere seere end DRs julekalendere. Og det i sådan grad, at der i to år næsten var tre gange så mange seere hos TV2.
Men som man kan se på nedenstående graf, ser det dog ud til at de to tv-stationer har fundet en rytme. Således har den mest sete julekalender de sidste fem år svinget mellem DR og TV2
Siden år 2000 har julekalenderne samlet haft over 27 millioner seere. De fleste har foretrukket at se julekalenderen på TV2, der har trukket over 58 procent af det samlede antal seere.
Selv genudsendelserne på TV2 har i gennemsnit trukket flere seere end ‘de nye’ julekalendere på DR.
Den mest sete julekalender siden år 2000 er TV2s Ludvig Og Julemanden fra 2011, der trak næsten 1.2 millioner seere i snit. Samme år genudsendte DR Nissebanden i Grønland der i snit trak knap 820.000 seere.
Den mindst sete julekalender er Jul i Svinget som DR viste i 2007. Den havde i snit 348.000 seere. Samme år genudsendte TV2 Alletiders Julemand der i gennemsnit havde 918.000 seere.
Kilde: Gallup og bias.nu