TV2 lancerer reklamer på Play

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

TV 2 Play har lanceret delvist reklamefinansierede abonnementer til deres kunder, hvilket giver annoncører helt nye muligheder for at målrette deres reklamer.

TV 2 lancerer i dag nye produktpakker på TV 2 Play, der giver danskerne mulighed for at få billigere adgang til indholdet fra TV 2s kanaler. Med de nye pakker får brugerne adgang til TV 2 Play til en reduceret pris, mod at der til gengæld vises en kort reklameblok foran on demand-indholdet på tjenesten.

TV 2s salgsdirektør for TV 2 Betalings-tv, Stig Møller Christensen, fortæller om baggrunden for ny-tiltaget:

“Når vi lancerer TV 2 Play med reklamer, er det efter et meget omfattende analysearbejde, hvor vi kan se, at der både er et marked med nye brugere, der gerne vil købe et billigere abonnement med reklamer, og ikke mindst annoncører, der kan se værdien i at målrette deres kampagner til helt specifikke segmenter i sammenhæng med dansk kvalitetsindhold.”

Fremtidens tv-reklame
Hos TV 2 har man store forventninger til salget af det nye reklameprodukt:

“De målrettede reklamer – eller addressable TV som det også kaldes – er fremtidens tv-reklame. Hvis markedet udvikler sig, som vi tror, vil forretningsområdet på sigt udgøre en stor andel af vores samlede reklameomsætning – formentlig en trecifret millionforretning over nogle år, fortæller Peter Olafsson, salgsdirektør for TV 2 Reklamesalg.

TV 2 Play med reklamer vil være 30 kr. billigere end pakker uden reklamer. Reklamerne ligger altid foran on demand-indholdet, og der kan ikke spoles i dem. Der vil dog ikke være reklamer på foran børneindhold, velgørenhedsshows og kortere videoklip.

Stor interesse for målrettede reklamer
TV 2 lancerede første del af adressable TV-satsningen i slutningen af 2016 i form af målrettede reklamer i live-seningen på TV 2 Play.

Ifølge Peter Olafsson har der har været stor interesse og opbakning fra markedet omkring dette nye produkt:

“Muligheden for at databerige og dermed målrette reklamerne på TV 2 Play betyder, at annoncørerne er klar til at betale en CPM-pris (Cost Per Minute red.), der typisk ligger 50-100 procent over en klassisk tv-reklame. Det svarer nogenlunde til prisniveauet på traditionelt web-tv, og når man vurderer den samlede kvalitet på addressable TV, så er priserne meget konkurrencedygtige”.

Ifølge TV 2 er de blandt de første medier i Europa, der lancerer denne type produkt på en streamingtjeneste.