Af Peter Engholm 25@mail.dk

Ulrik Jessen føjede i sidste uge Claus Fynbo legatet til et cv, der tæller ét bureau og adskillige priser. Priser og nomineringer, der indikerer, at dét, man kæmper for, ikke er så skævt endda.

Da Ulrik Jessen kom til Robert/Boisen & Like-minded i juni 2005, blev han sammen med sin lige så grønne kollega Kristoffer Gandsager sat til at skrive på 10 sek. Ikea-film. De blev solgt ind, og en af filmene blev efterfølgende nomineret ved reklamefestivalen i Cannes. Så er man lis’som kommet i gang i branchen.

I sidste uge blev det så til Claus Fynbo legatet til Ulrik Jessen, der “med sine skæve ideer fuldt ud lever op til de tre dyder, som udløser legatet: Forretningsforståelse, flid og fandenivoldskhed”. En pressemeddelelse, der karakteriserer den 32-årige Jessen som et sympatisk og åbent menneske med en udpræget humoristisk sans.

Med dén beskrivelse kan du næsten kun skuffe herfra …

“Det var fantastisk at vinde legatet. Men man kan selvfølgelig ikke lave en homerun hver gang, men man kan forsøge. En pris eller en nominering indikerer, at det, man kæmper for, ikke er helt skævt,” siger Ulrik Jessen.

Hvad er det, du kæmper for?

“At det skal være sjovt og kreativt. Jeg tror, at kreativitet hjælper kunden på vej – hvadenten det er at få et budskab ud eller få solgt nogle varer,” siger Ulrik Jessen.

Og det er ligefrem en kamp?

“Jeg er privilegeret af at være på et bureau, der gerne vil have kreativitet. Men nogle gange skal der kæmpes. Også fordi der – hos begge parter – kan ligge en frygt for at komme til at gå planken ud,” siger Ulrik Jessen.

Men samtidig må der også – med dine seks år på Robert/Boisen – være kommet en erfaring til …

“I begyndelsen læner man sig op ad en kreativ chef og seniorer, og med tiden kommer en stigende selvstændighed og tro på sig selv. Samtidig med at vi hele tiden bruger hinanden i processen – og får friske øjne på. Det er jo ikke en matematikopgave med kun én løsning, men 1.000 mulige løsninger, hvor det også bliver et spørgsmål om gut feeling,” siger Ulrik Jessen.

Men at læne sig op ad andre er ikke blevet afløst af at læne sig op ad sig selv – så at sige.

“Selv med erfaringen vil der være en tvivl om ens evner – det tror jeg er typisk for kreative. Og sundt – for det gør, at du bliver ved med at kæmpe og ikke hviler på laurbærerne,” siger Ulrik Jessen.

“Ulrik har en rigtig god forståelse for, at opmærksomhedsskabende ideer ikke kommer ved tilfældige skøre indfald …” hed det i motiveringen for sidste uges legat – samtidig med, at hans skæver ideer får ros.

“I lighed med andre kreative skal jeg have afgrænsninger. De skøre indfald skal komme inden for et spillefelt, for skud til højre og venstre er ikke relevante for kundens problemstilling. Til gengæld kan ideerne komme alle steder fra – noget, man har set eller hørt et sted. Derfor er det sundt at snakke med en masse forskellige mennesker, også dem, der ikke lever på samme måde som dig. Ved at shoppe rundt i verden og få den rette indsigt kan man – på en underholdende eller på anden måde rørende vis – skabe noget, der sætter sig fast,” siger Ulrik Jessen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club