Twenty bag global kampagne om fokus på kvinders udseende

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Kampagne fra det danske brand, Nilens Jord, opfordrer til at overveje det absurde i at dømme kvinder ud fra udseende frem for deres bedrifter. Holy Ravioli står bag filmene. Se dem her.

Bureauet Twenty med Thomas Bjerg og Farah Dib i spidsen har udviklet en ny brand position for Nilens Jord, som lanceres i dag i en ny global kampagne.  

Brand positioneringen er skabt på baggrund af en umiddelbar simpel observation; selvom vi føler, at opfattelsen af kvinder har rykket sig, skaber skønhedsindustrien stadig urealistiske og ødelæggende idealer, siger managing director i Nilens Jord, Jakob Marum, og han tilføjer:

“Selvom kvindesynet de seneste år har rykket sig i takt med globale tendenser som fx kropspositivisme og ‘empowerment’, fokuseres der stadig primært på kvinders udseende frem for noget som helst andet. Så meget desto vigtigere er det nu at se ind i et nyt paradigme, der ikke handler om, hvordan den den finske statsminister Sanna Marin går til fest eller om Helle Thorning-Schmidts kjole– men snarere om deres kompetencer og bedrifter. Fornyeligt blev det i Information også påpeget, at Enhedslisten konsekvent og kynisk vælger ‘kønne unge kvinder’ som ordførere. Det er helt utroligt, at alting ryger ned på det niveau”.

Den nye platform, Look Beyond Beauty opfordrer til at overveje det absurde i at dømme kvinder ud fra udseende frem for deres bedrifter. Og den ødelæggende effekt det har på udviklingen af det kvindelige potentiale, står der i pressemeddelelsen.

Kampagnen består af en film, der følger Sara. Sara repræsenterer alle piger og kvinder, og er forbundet via den samme genkendelige skønhedsplet på højre side af ansigtet. Alle versioner af Sara står foran deres største drøm eller bedrift, men bliver mødt med et altoverskyggende fokus og spørgsmål, centeret omkring deres udseende, fremfor hvad Sara er igang med, eller allerede har opnået. Spørgsmålene, som bliver stillet i filmen til Sara’erne, er baseret på virkelige interviews på tværs af danske, svenske, norske, tyske og engelske kvinder, og repræsenterer det billede alle er blevet mødt med.

“Jeg tror de fleste kvinder kan genkende sig selv i de absurde spørgsmål, der bliver stillet til os gentagne gange – uanset om vi bliver spurgt, hvorfor vi ikke smiler lidt mere, eller vi på forhånd tænker over, hvilken type outfit der sikrer, at vi bliver taget seriøst i forretningsmøder. Det har virkelig været en øjenåbner at tale med kvinder i fem forskellige lande og høre deres ensartede oplevelse af magtesløshed og at blive tingsliggjort. Det har været en lige så stor fornøjelse at arbejde med et ikonisk brand som Nilens Jord, der er villige til at kaste sig ind i kampen for at udfordre denne type af nedgørende spørgsmål, siger co-founder og creative director i Twenty, Farah Dib.

Kampagnen er lavet til at holde længe, og vil køre i forskellige formater og medier over det kommende år. Medievalget vil være et miks af PR og SoMe i starten og større brandbyggende kanaler som biograf og outdoor i foråret.

“Derudover vil universet bakkes op af mange forskellige aktiveringer samt partnerskaber med andre, der også ønsker et nyt paradigme, når det handler om kvinders potentiale. Look Beyond Beauty er ikke bare en film men snarere et grundlæggende omdrejningspunkt for Nilens Jord på alle planer,” siger Jakob Marum.

Kampagnen består desuden af en række kortere film, som fremstiller de fordomme, hver enkelt Sara møder. Filmene er alle produceret af Holy Ravioli.

 

Credits
Agency: Twenty
Co-founder & CEO: Thomas Bjerg
Co-founder & Creative Director: Farah Dib 
Creative / Art Director: Ioana Lahr
Agency Producer: August Rein
Account Director: Stine Darby
Production Company: Holy Ravioli 
Executive Producer: Kristian Ussing
Director: Sune Lykke Albinus 
DOP: David Bauer 
Still Photographer: Michael Falgreen
Line Producer: Julie Lindhardt
Editor: Tue Eskildsen
Post Producer: Mette Sixhøj
Sound design: Kevin Koch
Music composers: Theodor Tang-Peronard, Victor Støve & Emil Kruse