Af Peter Engholm 25@mail.dk

Bureauet kom til verden, da krisen toppede, og man lagde ud en melding om ”nul kunder”. Den befriende åbenhed er blevet vel modtaget, for nu er de første fem kunder blevet landet.

Nicolai Svarer Schwensen sagde ved årsskiftet pænt farvel til Bates Y&R efter at have været tekstforfatter på bureauet i fem år. Nu skulle lysten til at gå egne veje – med eget bureau – prøves af, og det skete vel at mærke på det tidspunkt, hvor krisens bølger for alvor slog mod erhvervslivet.

Han havde ingen kunder til at begynde med, og næste melding fra bureauet var ikke om kunder, men om en partner – produktionschef og art buyer Mikkel Stig Christensen – der også kom fra Bates Y&R.

Nu er der løst og afsluttet opgaver for kunder i så tilfredsstillende grad, at en egentlig kundeliste er klar.

“Vi har A4 Advokatfirma, Eplehuset – der sælger Mac, Aller – i form af Mad & Bolig, Mix-Style – der sælger japanske hovedtelefoner, og Mørkegaard Design. Sidstnævnte var vores første kunde, og første opgave var at lave en kinesisk hjemmeside. En usædvanlig, men sjov begyndelse,” siger Nicolai Svarer Schwensen.

Så det kan godt anbefales at etablere sig midt i en krise …

“Vi har i al fald fundet ud af, at det ikke gør så meget – når blot man husker de to hovedregler: 1. Ingen store armbevægelser og 2. Ingen fine fornemmelser. Vi har heller ikke været blege for at lave freelance-arbejde. På bureauplan gør det typisk mest ondt, når de kunder, man har i forvejen, skærer ned. Men den bevægelse kender vi ikke. Vi oplever ikke et skåret budget, men nyt budget. For vi havde det ikke i forvejen,” siger Nicolai Svarer Schwensen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club