Af Lars Gardan

Og hvad kan man anvende dem til. Det belyser den danske social media ekspert hos Saatchi & Saatchi i London, Caroline Morell Asmussen. Bl.a. med en overbevisende case fra Lidl i Sverige.

Lidl har i Sverige præsteret en overbevisende case på hvor langt man kan bringe brugen af sociale medier. De greb en post og gjorde det til en stor reklamekampagne.

Men der er ikke mange af den slags cases. Så hvor sociale er de sociale medier egentlig og hvor meget kan de overhovedet bruges til?

Lars Gardan, tidligere medstifter af to dialogbureauer og forhenværende kreativ direktør hos OgilvyOne, søger svaret hos en dansker, der både har skrevet Cand. Merc. speciale om Social CRM og gjort en flot karriere i den londonske bureauverden.

Dialogen er foregået pr. mail, og det er den form, Lars Gardan fremover vil benytte på Bureaubiz.

  • Lars Gardan til Caroline Morell Asmussen:

Jeg har brug for et råd, Caroline. Men først må jeg lige vide, hvordan det går i London? Saatchi & Saatchi (godt de ikke var 3 brødre) er ikke et hvilket som helst bureau.

  • Caroline Morell Asmussen til Lars Gardan:

Det går super godt. Jeg skiftede, som du ved, for 2-3 måneder siden fra Geometry Global i Ogilvy gruppen til Saatchi & Saatchi. Så jobbet og opgaverne er stadig nye, men både kunder og kollegaer har taget rigtig godt imod mig. Jeg glæder mig meget til at se, hvad vi kan udrette sammen.

London er en super spændende by at bo og arbejde i. Der er altid en pop-up restaurant eller udstilling lige rundt om hjørnet, og arbejdsmæssigt er der mulighed for at arbejde på tværs af tidszoner – både NA og APAC – så det er super fedt at være midt i orkanens øje.

London har også lidt mere ”Mad Men” over sig, da arbejdstiderne normalt er ret lange, og så drikkes der mere, vi har eksempelvis vores egen pub nede i gården, som har åbent hver dag efter arbejde.

  • Lars Gardan til Caroline Morell Asmussen:

Hvad har du gang i – som du må fortælle om?

  • Caroline Morell Asmussen til Lars Gardan:

Uhh, jeg har gang i rigtig mange forskellige projekter lige for tiden bl.a. for Toyota, Premier Foods, Arla, Rekorderlig m.fl. alle med et digitalt og ”socialt” afsæt. Men siden jeg hovedsageligt arbejder med overordnet strategi, bliver meget af det, jeg laver, først eksekveret 1-2 år efter strategien er færdig. Så det er selvfølgelig lidt svært at løfte sløret for – dog kan jeg love dig, at det bliver super fedt.

Tidligere har jeg lavet en global social strategi for det amerikanske forsikringsselskab MetLife, hvor testmarkederne var Mexico, Japan, Polen og Syd Korea. Enormt udfordrende fordi målgruppen i de respektive lande agerede meget forskelligt digitalt, mobilt og på sociale medier – den strategi er netop ved at blive eksekveret nu.

  • Lars Gardan til Caroline Morell Asmussen :

Du ved ting, Caro. Jeg har oprettet min egen side på Facebook og oplevet, at jeg kun kan invitere et (u)vist antal venner til den. Herefter forventer Facebook, at jeg betaler for at få fat i flere.

  • Caroline Morell Asmussen til Lars Gardan:

Jeg kan godt se hvor du kommer fra, men der er lidt forskellige elementer i spil her.

1: Det burde ikke være et mål i sig selv at få likes og followers. Målet skal stikke dybere end det. Spørg dig selv, hvad dit overordnede kommunikationsmål er. Og hvilke KPIer dette bliver målt på.

At have en stor base af følgere kan muligvis hjælpe med at få et budskab ud, men det burde ikke være et isoleret kommunikationsmål.

Der er desværre ikke en gylden opskrift. Det kommer jo an på, hvad man vil som brand; skal der skabes kendskab, link til kategori, skal din målgruppe teste produktet eller er det penetration i markedet, fokus ligger på? At få flere følgere er kun én af mange mekanikker der spiller ind.

2: Der er i teorien ikke nogen forskel på projekt-processen, hvad enten din marketingindsats foregår online eller offline. Uanset mediet skal der investeres i strategi, kreativ udvikling, eksekvering og dertil selvfølgelig også medier. Dette gælder også for brands på sociale medier.

Jeg kan dog godt forstå forvirringen, da der er mange der pakker projekt-processen ind i nye smarte buzzwords som ’Content Creation’, ’Storytelling’ og ’Paid Social’ – men i det store hele er processen den samme og fylder de samme poster i budgettet.

Der var engang en opfattelse af at social media marketing var gratis, men den har aldrig rigtig været korrekt. Jeg kan dog godt forstå, at de som troede det, nu er negative over for det medie budget, de bliver nødt til at bruge på sociale medier. Men hey, sidst jeg tjekkede var der ikke noget i reklamebranchen der var gratis 😉

  • Lars Gardan til Caroline Morell Asmussen :

Hvor sociale er de sociale medier så egentlig?

  • Caroline Morell Asmussen til Lars Gardan:

Om sociale medier er ”sociale”, skal ikke vurderes på, hvor hurtigt eller organisk ens fanbase vokser, men i stedet måles på de samtaler og interaktioner brands kan have direkte med deres forbrugere. Hvis man som brand åbner op og tillader dialog på sociale medier, er der virkelig stort potentiale for samtale – og det må da kategoriseres som ”social”!

  • Lars Gardan til Caroline Morell Asmussen :

Dialog, ja – men hvor langt? Jeg kan se kæden ryge af, når man kører en dialog på Facebook og så rammes af virkeligheden, når man har kontakt med f.eks. Kundeservice eller en sælger, og ingen aner, hvad jeg har været i dialog om på Facebook. Lidl er de første, jeg har hørt om, som har reageret så overbevisende.(Læs om den her)

  • Caroline Morell Asmussen til Lars Gardan:

Lidl har virkelig gjort et formidabelt arbejde her. De viser ikke alene at der lyttes til den enkelte forbruger, men konfronterer samtidig et overordnet image-identity problem. Det er social medie marketing eksekveret i en ultra kreativ og strategisk sfære. Men når det så er sagt, så viser dette eksempel mere en case på ’reactiv marketing’ og det, at man via social listening kan fange indsigter og tendenser blandt ens målgruppe, der efterfølgende kan implementeres i kampagner.

Det, som du eftersøger – en reel integration mellem salg, kundeservice og virksomheders tilstedeværelse på sociale medier – er desværre ikke noget man ser så ofte. Men der er helt klart et øget fokus fra annoncører på både Social CRM og The Social Shopper, hvilket jo er en indikation af, at vi er på vej i den rigtige retning.

Det tyske telco, O2, har en god integration mellem korrespondance på Facebook, en app, og kundeservice, således at kundens samtale på den ene platform kan videreføres til den næste og i mere sikre omgivelser. Udover dette er der flere og flere virksomheder, som søger at koble salg og sociale medier sammen via kreative kampagner. Et eksempel er Carlsberg’s #HappyBeerTime eller Only’s Liberation.

  • Lars Gardan til Caroline Morell Asmussen:

Med omkring 3 millioner brugere af Facebook i DK, så må det stadig være stedet at få folk i tale. Men så siger man, at de unge hellere bruger snapchat. Fint nok, men hvis man vil sælge vinterdæk eller beslag til klokkestrenge (stort marked), så er det da ret ligegyldigt, hvor de unge kommunikerer. Naturligvis skal vi vide, hvad der rører sig, så vi kan bruge det, der passer til målgruppen.

  • Caroline Morell Asmussen til Lars Gardan:

Hver sit medie til hver sin tid, Lars. Ifølge YouTube er den første tv-reklame nærmest en print annonce der bliver oplæst – det går jo ikke! Hverken dengang eller i dag. (Se den herunder)

Det samme gælder for sociale medier. Man skal forstå platformen, og her er det jo almen viden, at ikke alle medier bliver anvendt af samme målgruppe.

Hvis du vil ramme folk der har brug for vinterdæk kan det være at dit mix bliver Radio (bilradio ;), TV, Outdoor, Facebook, VOD, YouTube. Derimod hvis du skal sælge noget til en 18 årig studine kan mixet se anderledes ud, TV, print, snapchat, instagram, and so far and so forth. Igen, hvert medie til hver sin tid og målgruppe – og dette gælder selvfølgelig også på sociale medier.

  • Lars Gardan til Caroline Morell Asmussen:

En sidste ting: Hvad er det næste på de sociale medier?

  • Caroline Morell Asmussen til Lars Gardan:

Det er rigtig mange, der spørger mig om det samme. Det enkle svar ville nok være at kigge på lettere ”anonyme” netværk såsom Whisper, Sekret etc. eller kigge på irritationen over reklamer på sociale medier, hvilket jo har resulteret i Ello.

Men egentlig synes jeg, at fokus i det spørgsmål burde være på forbrugeren og ikke nødvendigvis kun på teknologien. I mine øjne handler det om at holde øje med forbrugeradfærd både online og offline.

En god social medie strateg skal have en planner i maven og forstå generelle forbrugertrends og adfærd og derefter søge at applikere denne viden på, hvordan forbrugeren opfører sig på nettet – og i fremtiden vil opføre sig. Online adfærdstrends udspringer ofte fra offline tendenser!

  • Lars Gardan til Caroline Morell Asmussen :

Fedt, hvad et lille spørgsmål om min Facebook-side kunne give af viden. Tak, fordi jeg måtte brain picke dig lidt, Caroline.

  • Caroline Morell Asmussen til Lars Gardan:

😉

Lars Gardan er freelance tekstforfatter, dialogskaber, relationsbygger og fåreavler med gode resultater og en hel del danske og internationale priser (ikke for fåreavlen). lars@gardan.dk

Caroline Morell Asmussen er Senior Social Strategist på Saatchi & Saatchi i London. Hun har en Master of Science i Marketing Communications Management fra CBS. Naturligvis med fokus på sociale medier. Og til et 12-tal. Oprindelig er Caroline fra Svendborg. Og vejen til London har ført hende via Hong Kong, København og Paris. Næsten som var hun en fornem parfume. På Twitter kalder hun sig “London based Dane addicted to advertising, creativity, Paris, crazy people, music, love and art.” Man skal ikke kende Caroline ret meget, for at vide, hvor sandt det er. @caroline_morell

Kommentarer

  1. God fredagslæsning i et skønt format med gode indspark fra SUPER SOCIAL STAR Caroline! Glæder mig allerede til at læse den næste dialog Lars – God weekend til jer alle derude og tak til disse to skønne gamle Ogilvy’ere – miss you 🙂

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club