
OPDATERET: I Film holder Brandhouse den danske fane højt med 2 ud af 3 danske shortlister. Men kigger man ud over landets grænser, så er der adskillige danskere, der har hentet løver. Vi gør Cannes-regnskabet op.
Skal man gøre status, så er det udlandsdanskere, der har vundet de fleste løver i Cannes som f.eks. de to unge hos Grey Düsseldorf. Det vender vi tilbage til.
For danske bureauer er det Brandhouse, der holder fanen højt.
Bureauet napper broderparten af nomineringerne i Film-konkurrencen, idet det står bag 2 af 3 nomineringer – for 2 forskellige kunder:
Den ene er Netto med Telefonsælger-filmen, der vandt sølv ved Creative Circle Award.
Den anden kunde – og film – er Interflora, som ved årsskiftet sagde farvel til Robert/Boisen efter et 10 år langt samarbejde, der bl.a. kastede en Guldløve af sig i netop Cannes. Nu er man tilbage igen hos Brandhouse, som med sin nye platform i første omgang har formået at komme på shortlisten.
Den tredje danske film på shortlisten er på sin vis en gammel kending; nemlig kvalitetstestet af hverdagen, som Hjaltelin Stahl & Co har skabt for Ikea. Sidste år blev det til en bronzeløve i Film for “Vi-synes-du-er-for-ung-til-at-ta’-til-Sunny-beach” testen”, og i år er “Hej-skat-Onkel-Arne-låner-lige-overkøjen” testen lukket inden for på en shortliste bestående af 299 film ud af i alt 3.310 indsendte arbejder.
Sverige havde indsendt 96 film i kategorien, og Norge 47. Begge fik i lighed med Danmark 3 short-lister – og Bacon CPH har anpart i en af de svenske, idet man er på shortlisten som produktionsselskab på alkohol-kampagnen IQ, der har Forsman & Bodenfors som bureau.
Så udvider man de rød-hvide briller på den måde, så har der også været dansk islæt igennem Grey Düsseldorf, hvor to danskere, Regner Lotz og Janus G. Hansen, fik short-listet et arbejde for MTV Networks i outdoor – og rent faktisk vekslet det til en sølvløve.
Også den tidligere kreative direktør i Grey Düsseldorf, Per Pedersen, der nu er på Grey New York, får mindst én løve med hjem. Desuden har Esben Ehrenreich fået en bronzeløve i radio sammen med Y&R i Berlin.
Fredag formiddag kom de sidste tre shortlister, uden at det kastede nogen danske nomineringer af sig.
Hermed kan regnskabet for Cannes Lions 2011 gøres op: 171 indsendte danske arbejder blev vekslet til 7 nomineringer. Således kom godt 4 pct. af arbejderne i finalen, og det er blot det halve af normen på 8-10 pct.
Der var dansk kreativitet repræsenteret i samlige 13 kategorier, men det blev til shortlister i kun 4 af dem.
Det er på niveau med sidste år, hvor det blev til 7 shortlister og 2 bronzeløver – hvoraf den ene gik til Interflora sammen med Robert/Boisen.
I år er der på nuværende tidspunkt uddelt en sølv- og en bronzeløve til danske bureauer. Samt – ikke at forglemme – sølv i Young Lions Cyber til Kaspar Monberg og Jakob Vorre.
Vinderne i bl.a. Film-kategorien afsløres ved den store Awards Ceremony lørdag aften, der samtidig markerer afslutningen på dette års Cannes Lions.
Kommentarer
Godt gået Brandhouse.
Der gad jeg fandeme godt arbejde.
Næste år holdes den endnu højere – ikke sandt Mikkel?
Tillykke!!! I sin tid i Kog nyskabende øbenhavns Energi har jeg også fået lavet fede film med Brandhouse. De kan bare det der!!!