Af Peter Engholm info@bureaubiz.dk

OPDATERET: I Film holder Brandhouse den danske fane højt med 2 ud af 3 danske shortlister. Men kigger man ud over landets grænser, så er der adskillige danskere, der har hentet løver. Vi gør Cannes-regnskabet op.

Skal man gøre status, så er det udlandsdanskere, der har vundet de fleste løver i Cannes som f.eks. de to unge hos Grey Düsseldorf. Det vender vi tilbage til.

For danske bureauer er det Brandhouse, der holder fanen højt.

Bureauet napper broderparten af nomineringerne i Film-konkurrencen, idet det står bag 2 af 3 nomineringer – for 2 forskellige kunder:

Den ene er Netto med Telefonsælger-filmen, der vandt sølv ved Creative Circle Award.

Den anden kunde – og film – er Interflora, som ved årsskiftet sagde farvel til Robert/Boisen efter et 10 år langt samarbejde, der bl.a. kastede en Guldløve af sig i netop Cannes. Nu er man tilbage igen hos Brandhouse, som med sin nye platform i første omgang har formået at komme på shortlisten.

Den tredje danske film på shortlisten er på sin vis en gammel kending; nemlig kvalitetstestet af hverdagen, som Hjaltelin Stahl & Co har skabt for Ikea. Sidste år blev det til en bronzeløve i Film for “Vi-synes-du-er-for-ung-til-at-ta’-til-Sunny-beach” testen”, og i år er “Hej-skat-Onkel-Arne-låner-lige-overkøjen” testen lukket inden for på en shortliste bestående af 299 film ud af i alt 3.310 indsendte arbejder.

Sverige havde indsendt 96 film i kategorien, og Norge 47. Begge fik i lighed med Danmark 3 short-lister – og Bacon CPH har anpart i en af de svenske, idet man er på shortlisten som produktionsselskab på alkohol-kampagnen IQ, der har Forsman & Bodenfors som bureau.

Så udvider man de rød-hvide briller på den måde, så har der også været dansk islæt igennem Grey Düsseldorf, hvor to danskere, Regner Lotz og Janus G. Hansen, fik short-listet et arbejde for MTV Networks i outdoor – og rent faktisk vekslet det til en sølvløve.

Også den tidligere kreative direktør i Grey Düsseldorf, Per Pedersen, der nu er på Grey New York, får mindst én løve med hjem. Desuden har Esben Ehrenreich fået en bronzeløve i radio sammen med Y&R i Berlin.

Fredag formiddag kom de sidste tre shortlister, uden at det kastede nogen danske nomineringer af sig. 

Hermed kan regnskabet for Cannes Lions 2011 gøres op: 171 indsendte danske arbejder blev vekslet til 7 nomineringer. Således kom godt 4 pct. af arbejderne i finalen, og det er blot det halve af normen på 8-10 pct.

Der var dansk kreativitet repræsenteret i samlige 13 kategorier, men det blev til shortlister i kun 4 af dem.

Det er på niveau med sidste år, hvor det blev til 7 shortlister og 2 bronzeløver – hvoraf den ene gik til Interflora sammen med Robert/Boisen.

I år er der på nuværende tidspunkt uddelt en sølv- og en bronzeløve til danske bureauer. Samt – ikke at forglemme – sølv i Young Lions Cyber til Kaspar Monberg og Jakob Vorre.

Vinderne i bl.a. Film-kategorien afsløres ved den store Awards Ceremony lørdag aften, der samtidig markerer afslutningen på dette års Cannes Lions.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer

  1. Tillykke!!! I sin tid i Kog nyskabende øbenhavns Energi har jeg også fået lavet fede film med Brandhouse. De kan bare det der!!!