Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

Da YouSee blev forladt til fordel for Netflix – som var det et kæresteforhold, der sluttede – svarede den forsmåede part igen med samme tone.

I sidste uge var Bodyform ude med et elegant svar på en humoristisk kritik af koncernens reklamefilm. Her er en dansk pendant – en sjov kriitk, der bliver grebet i luften.

Det begyndte tilsyneladende som en intern spøg, da Alexander Nikolaj Kanto på sin Facebook-side skrev ”Du må hygge dig, YouSee. Jeg er sammen med Netflix nu”.

Hans venner tog tonen op, og der blev udvekslet ord mellem parterne i forholdet – indtil én udfordrede Alexander til at slå opslaget op på YouSee.

Som sagt, så gjort:

Kære yousee.

Jeg ved ikke hvor jeg skal begynde. Det seneste stykke tid har jeg gået og tumlet lidt med nogle ting, og jeg er desværre bange for at vi to ikke passer sammen mere. Jeg synes ikke, at vi er det samme sted. Og nu har jeg altså mødt en anden. Hun hedder Netflix og vi passer bare sammen. Jeg er virkelig ked af det, men jeg bliver nødt til at slå op med dig. Det går ikke mere det her. Men du skal vide, at det ikke er dig, det er mig. Jeg ved, at der er masser derude der gerne vil se dine TV-kanaler med alle reklamerne. Og måske kontakter jeg dig også igen en dag. Lige nu kan det bare ikke være os to.

Ha’ det godt.

  Den skulle YouSee så lige tygge på natten over, og sidst på formiddagen, tirsdag, kom så svaret:

Kære Alexander,

Jeg er ked af, at du har fundet en anden. Jeg er jo ikke dum, og jeg anede jo nok, det var på vej, for du har virket så uengageret og ligeglad med mig i den senere tid. Det var nærmest kun, når du og gutterne skulle se fodbold, at du gad interessere dig for mig. Så var der ingen grænser for, hvor glad du var for mig – eller sur hvis jeg så ikke lige var der, når DU absolut ville.

Men jeg har jo ikke været blind for, at du ofte hellere ville sidde bag den lille dumme computerskærm. Så var du mere interesseret i at hoppe fra den ene mere uskarpe og tarvelige hjemmevideo på YouTube end mig og mine HD-kanaler. Og da jeg så forleden fandt en brugt Netflix kupon mellem sofapuderne, vidste jeg, at det var slut.

Jeg er ikke den første, der oplever en mand, der falder for en yngre model, og nok heller ikke den sidste. Jeg ved også godt, at jeg ikke er 17 længere, og der er nok også kommet en rynke eller to. Men jeg er ikke flov over mig selv. Jeg ved en masse om mænd og kvinder og børn. Jeg ved, hvordan man passer en familie og sørger for, at der er plads til alle i en husstand – både for de mindste og de ældste.

Farvel Alexander – din x-box er måske lidt våd og står et sted på Enghavevej:)

Mvh YouSee

Flere kommentatorer stiller sig i Bodyforms tilfælde tvivlende over for, at den oprindelige kritik er ægte – og mener, at hele forløbet er tilrettelagt.

Det afviser YouSees pressechef, Ib Konrad Jensen, er tilfældet her.

“Vi har supportere, der overvåger trafikken på vore sites, og de gjorde mig opmærksom på, at der her var en kundeopsigelse med en usædvanlig tone. Normalt ville vi svare, at vi er kede af opsigelsen og håber at ses igen, men denne opsigelse var sød og venlig - og i en tone, der lå lige til højrebenet,” siger Ib Konrad Jensen.

Svaret fra YouSee er skrevet af pressechefen selv – på 10 minutter.

“Det var spontant. Normalt sætter vi fornavn på den YouSee-person, der svarer. Jeg foreslog, at vi gjorde en undtagelse her og brugte “YouSee” som afsender, når nu det var YouSee, der var blevet slået op. Der ligges op til, at det er et parforhold, der slutter – og der er altid to sider af sagen i et parhold. Derfor svarer vi, som vi gør,” siger Ib Konrad Jensen.

 YouSee har små 5.000 fans på Facebook, og YouSee-opsigelsen har fået 641 likes, og svaret 920 likes.

Kommentarer

  1. Det er rart til en afveksling, at se en virksomhed, som går ind på præmissen for at deltage i sociale medier.

    Jeg kaster et ‘LIKE’ til Yousee’s håndtering af svaret.

  2. Det er hurtigt rykket ud med en kopi af Bodyforms social media stunt. Men et konstrueret stunt, det er det….

  3. Fantastisk håndtering. Der bliver også lige flettet lidt YouSee-fordele ind.

    Så vidt jeg kan se er det IKKE konstrueret. Alexander findes på LinkedIn (og facebook, naturligvis). Så den er god nok.

    Rigtig god, faktisk!

  4. Det virker lidt besynderligt at det her kommer så kort tid efter Bodyforms stunt. At han findes på facebook og linkedin er jo egentlig ikke et bevis på at det er “ægte” De kan jo sagtens ha’ hyret ham til det alligevel.
    I call FAKE!

  5. selvfølgelig typisk Dansk at alle er skyldige til det modsatte er bevist—Ok, drejet af Yousee…

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club