Ukendt århusiansk bureau skal markedsføre Vestas

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Vestas har afsluttet sin bureaukonkurrence for to store forretningsenheder, og i finalen mellem tre bureauer løb et mindre – men erfarent – bureau af med sejren.

I en relativ kort bureaukonkurrence, hvor 8 bureauer på longlisten blev til 3, har Vestas fundet et bureau, der skal bistå de to enheder, Offshore og Northern Europe, på både lokalt og regionalt plan.

“Det var et usædvanligt tæt opløb mellem to bureauer, men Kernel Global fra Århus endte med at blive valgt,” siger Dan Hestbæk fra Hestbæk Consult, der har kørt bureaukonkurrencen sammen med Vestas.

Resultatet af konkurrencen er netop offentliggjort på www.adstrument.com, som er den bureaudatabase, Hestbæk Consult benytter til søgning af bureauer. Det var også her, at bureauerne første gang kunne læse om konkurrencen, der bl.a. lagde vægt på stærke BtB-kompetencer.

Der var tre bureauer på shortlisten; Kernel Global, Hilanders Advertising Agency fra Sverige og Blue Business fra Danmark. Sidstnævnte kom på shortlisten, efter at Cross Border Communications trak sig i den indledende fase p.g.a. manglende ressourcer til at løfte opgaven optimalt.

Det er den anden bureaukonkurrence, som Hestbæk Consult har udført for Vestas – sidste år blev leadbureauet på globalt plan fundet i form af Saatchi & Saatchi S.

“Kernel Global er valgt på projektbasis. Et kampagnebureau, der primært skal løse en masse ad hoc-opgaver samt adaptere og – især – implementere de globale linjer. Kernel er bl.a. valgt på baggrund af deres erfaring med at tage globale kampagner ud på de enkelte markeder. Det er også den rolle, bureauet har for Grundfos, hvor Kunde & Co er leadbureau,” siger Dan Hestbæk.

Kernel Global er et fem år gammelt bureau med 12 medarbejdere, og med hovedkontor i Århus og et kontor i Manchester. Kundelisten tæller – udover Grundfos og nu også Vestas – bl.a. Arla og Tulip. Bureauet havde som mange andre et magert år i 2009 – men fastholdt dog de sorte tal på bundlinjen.

“Kernel vil normalt ikke være at finde på marketingchefernes safelist. Men målet for Vestas har naturligvis været at finde det rigtige bureau til opgaven, ikke nødvendigvis det kendte. Kernel lever et relativt stille liv – med sine store kunder – og skal for Vestas også løse målrettede, specifikke opgaver, der ikke nødvendigvis har noget med det globale at gøre,” siger Dan Hestbæk.

Nøgletal for Kernel

  • Bruttoavance 7,8 mio. kr. -13,3 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 650.000 kr. -20,6 pct.
  • Lønandel 74,1 (65,5)
  • Resultat af primær drift +0,1 mio. kr. -89,7 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz