Ukendt bureau forgylder BBDO-chefer

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Bureauet hedder A Cph og har BBDO som eneste kunde. Men er en givtig forretning for tre ledende medarbejdere, der ejer bureauet.

A Cph er et ukendt navn i den danske reklamebranche. Men det er bureauets ejere og adresse ikke.

Bureauet holder nemlig til på St. Kongensgade 72 i København – BBDO’s adresse – og ejerne hedder Tobias Smith-Fibiger, Carsten Vigh (hovedaktionærer) og Anders Ertmann. Alle en del af BBDO’s ledelse.

Og det er ikke en bolsjebutik. Bureauet blev stiftet i foråret 2009 og opnåede på sine første 9 måneder en bruttoavance på 8,9 mio. kr., et overskud på 4,6 mio. og der blev udbetalt 3,5 mio. kr. i udbytte.

Forvirret? I så fald ikke ubegrundet, for det er en usædvanlig situation, at chefer i et internationalt bureau kan drive en sådan forretning tilsyneladende ved siden af deres normale job.

Men der foregår ikke noget odiøst. Alt sker i fuldstændig overensstemmelse med BBDO, understreger Tobias Smith-Fibiger.

Han fortæller, at A Cph er stiftet med henblik på at håndtere en række digitale ydelser, men det sker i fuld integration med BBDO. Tobias Smith-Fibiger fastslår således, at den integration af digitale kompetencer og traditionelle bureau-kompetencer, der blev iværksat med indlemmelsen af Atmosphere i BBDO, er fuldført og velfungerende.

“Bureauet er ikke delt op efter, om man er digital eller reklame. Projektledere sidder sammen, kreative sidder sammen, o.s.v. Og når vi flytter til sommer vil vi yderligere kunne styrke integrationen. Kunderne møder BBDO – ikke A Cph,” siger Tobias Smith-Fibiger og tilføjer, at BBDO er A Cph’s eneste kunde.

Men når nu det fungerer på den måde, hvorfor så have tre chefer, der ejer et bureau, der står for en del af BBDO’s omsætning og som kan hæve et betydeligt udbytte ved siden af deres normale løn?

Forklaringen skal findes i bl.a. finanskrisen, forklarer Tobias Smith-Fibiger.

“De vanskelige tider skabte en større forsigtighed hos mange, og i BBDO’s tilfælde førte det til et ønske om at minimere risikoen ved investeringen i digitale kompetencer. Den risiko har Carsten Vigh, Anders Ertmann og jeg selv så taget. Vi står for driften og medarbejderne i A Cph, og selvfølgelig tjener vi noget på at have taget risikoen,” siger Tobias Smith-Fibiger.

Han fortæller videre, at A Cph driver et outsourcing set-up i Vietnam med 12 web-udviklere, som udvikler digitale løsninger. Samt, at der ligger helt faste aftaler, som sikrer, at BBDO til enhver tid kan overtage bureauet – som i øvrigt også ejer 50 pct. af BBDO’s nye produktionsbureau, Fast Forward.

A Cph er ikke første eksempel på en stor forsigtighed hos BBDO. Da Atmosphere blev indlemmet i BBDO, lød man bureauet gå teknisk konkurs. Forklaringen var, at man ønskede at lukke af for at komme til at hænge på ansvaret for ukendte ting i bureauets historie.