Ukendt modebrand åbner i Danmark med utraditionel kampagne

Peter Engholm
25@mail.dk

Skabt af dansk bureau. Italienske Terranova slår dørene op i to butikker: en webshop og en fysisk én i København. Lanceringskampagnen omfatter PR, sociale medier og street marketing.

Det italienske modehus Terranova har næsten 500 butikker verden over men ingen i Vesteuropa, når man ser bort fra Italien og Spanien. Det vil den familie-ejede virksomhed ændre på, og fra hovedkontoret i Rimini følger man nu med, når dørene den 23. marts bliver slået op til den 600 kvm store butik på Strøget i København. Samtidig åbner en dansk webshop.

Et dansk bureau er blevet valgt til lanceringskampagnen: Ogilvy Danmark.

“Opgaven kom i hus via vores søster, Ogilvy Milano – en opgave, der kræver lokal indsigt, herunder at være digitalt funderet, som vi jo er i Danmark. Åbningen kan ses som en showcase for lanceringer på de øvrige vesteuropæiske markeder,” siger Eva Landmark Knudsen, der er New Business Manager hos Ogilvy Danmark.

Terranova står for ”farverigt og ukonventionelt modetøj til (…) favorable priser”, og brandet gør ifølge en pressemeddelelse en dyd ud af tale i øjenhøjde med deres målgruppe.

”Derfor var det oplagt, at lanceringskampagnen skulle være ukonventionel og i øjenhøjde med deres målgruppe af primært 15-25 årige,” siger Eva Landmark Knudsen.

Lanceringskampagnen går helt uden om de traditionelle kanaler og benytter sig udelukkende af PR, sociale medier og street marketing på uddannelsesinstitutioner samt på gaderne omkring butikken.

Med unge forbrugere for øje var sociale medier indlysende som primære kanal. Her spiller samarbejdet med en række udvalgte og markante modebloggere en central rolle.

”Vi har at gøre med et i Danmark ukendt brand, og derfor ønskede vi at gøre bloggerne til aktive medspillere og inviterede derfor nogle af de mest indflydelsesrige i målgrupppen til at udvælge og lave deres egne personlige Terranova style,” siger Eva Landmark Knudsen.

Hun fremhæver, at Terranova på kort tid – og før åbningen – har fået over 1.000 danske fans på Facebook.

Selve åbningsdagen, med DJ Sorte Slyngel og Christopher, bliver bevidst en blandet landhandel:

”Hvor andre modemærker lægger an med eksklusive arrangementer for en lukket kreds VIP’er, inviterer Terranova alle til fest – både kändisser og almindelige forbrugere. Terranova tager sit slogan ”We Are As You Are,” dybt alvorligt,” siger Eva Landmark Knudsen.

Se mere på Terranova og på Facebook.