Af Zandra Damsgaard zandra@bureaubiz.dk

En hardcore lobbyist og en farverig tv-kendis har fundet fælles fodslag i et nyt bureau, der skal kombinere public affairs med sociale medier.

De fleste kender Emil Thorup som en udadvendt tv-vært med store armbevægelser. Dem er der ikke mange af, når man som lobbyist skal forsøge at påvirke politikerne, som Mads Christian Esbensen har haft gjort det.

Alligevel har de to venner fundet fælles fagligt fodslag og sammen åbnet bureauet 1702, hvor erfaring fra politisk kommunikation kombineret med erfaring fra medierne udgør forretningsgrundlaget.

Selv kalder de 1702 – som i øvrigt er navngivet efter den dato, hvor ideen opstod – for et brand- og imagebureau med speciale i PR og digital.

”Bureauer, der kan alt, kan ikke noget. Hvis du skal rådgive om noget, skal du vide noget om det. Der er så mange, som tilbyder medietræning, men de har ikke som Emil stået på scenen foran en million mennesker,” lyder det fra Mads Christian Esbensen.

Efterspørgsel på kombinationen
Både han og Emil Thorup har de seneste år hver især drevet egen virksomhed og har her oplevet efterspørgsel på kombinationen mellem PR og digitale kompetencer.

”Jeg oplever i stigende grad en efterspørgsel på strategisk PR og digitale kompetencer. Både hos de virksomheder, som mine selskaber inden for design og arkitektur samarbejder med, men også de brands jeg arbejder med som ambassadør,” siger Emil Thorup.

På samme måde har Mads Christian Esbensen i sit virke som rådgiver i public affairs og strategisk politisk kommunikation set et behov for kompetencer inden for sociale medier til eksempelvis at brande en begivenhed eller udvikle et image.

Vil komme med noget nyt
Ideen er altså at lade klassisk public relations og strategisk kommunikation møde digital public relations og sociale platforme og på den måde ifølge Mads Christian Esbensen at tilbyde en ydelse, som andre ikke tilbyder.

”Vi kommer ikke til at være et gigantisk bureau. I løbet af de næste par år satser vi på at have en håndfuld medarbejdere og et tocifret antal klienter, men det centrale er ikke, hvor store vi er, men at vi vil komme med noget nyt i markedet,” siger Mads Christian Esbensen, der sideløbende fortsætter på fuld tid som partner i bureauet Policy Group A/S, hvor hans primære engagement også fortsat vil ligge.

1702 har netop slået dørene op i Amaliegade, men starter ikke helt på bar bund, da stifterne på forhånd har hentet kunder igennem deres respektive netværk.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ daglige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev