Umage par? Star Wars skal sælge danske kvalitets-gardiner

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Velux er kendt for sine vinduer, og nu skal Star Wars øge kendskabet til koncernens gardiner. Et oplagt partnerskab? Ikke nødvendigvis, men derfor kan det godt give mening.

Danske Lego har tjent godt på partnerskabet med Disney og Star Wars, som er den bedst sælgende franchise i historien. Og det ligger ligefor at bygge rumskibe med klodser og udtænke nye historier med Darth Vader og stormtropper i form af Lego-figurer.

Men Star Wars og Velux? Ganske vist er Velux – i lighed med Lego – markedsledende på sit felt, men gør det storproducenten af ovenlysvinduer til en oplagt makker?

Det kræver i al fald en forklaring. Men først det formelle:

Velux og Star Wars er gået sammen – ikke om vinduer, men om mørklægningsgardiner, i form af Galactic Night Collection. Fire gardindesigns med hhv. Kylo Ren, Robotter, Dødsstjernen og Darth Vader. Og et samarbejde, der begyndte i 2014 med en serie gardiner med klassiske Disney-figurer.

Kombi’en Star Wars-Velux skal bygge bro mellem en anden kombi; vinduer og gardiner.

”Det er logisk, at en vinduesproducent også gør sig i gardiner, men når man som køber er i markedet for gardiner, er det sjældent hos en vinduesproducent, at man begynder,” siger Thomas Klinkby, der er Global Product Category Manager hos Velux.

Star Wars og Velux er måske ikke det mest oplagte samarbejde, men fordi franchisen er så enorm, så kan det formå at løfte selv gardiner:

”Derfor er dette tiltag en kendskabsøvelse. Via Star Wars får vi skabt noget hype og får gjort opmærksom på Velux’ gardiner,” siger Thomas Klinkby.

Gardinerne udgør ’en væsentlig indtægtskilde’, uden at Velux vil uddybe formuleringen. Det er kvalitetsgardiner, der holder – og holder.

Alligevel må Star Wars-samarbejdet også gerne øge udskiftningshastighed.

”Måske skifter kunderne ikke hvert 20. år, men hvert 5. år. Hvor de klassiske Disney-karakterer appellerer til den yngre målgruppe, op til 6 år, så går Star Wars højere op – også til forældrene,” siger Thomas Klinkby og uddyber:

“Udskiftningsgraden af vores gardiner er et sekundært mål. Det primære mål med vores midlertidige kollektioner er at øge kendskabsgraden. Vores midlertidige kollektioner tilbydes normalt i 1-2 år, mens vores permanente kollektion skiftes hvert 4.-6. år. Men når vi udbyder gardiner til flere alderssegmenter, vil der alt andet lige ske en hyppigere udskiftning.”

Han understreger, at standarden og levetiden er den samme (høje), uanset om kollektionen er midlertidig eller permanent. 

Børn må godt koste

Men højkvalitets-gardiner ligger i den dyre ende, så bliver der et prisspørgsmål, når man markedsfører dem med et mere flygtigt motiv?

”Star Wars-gardinerne er produceret til børn, og det er en mindre prisfølsom kategori – forældre vil gerne ofre noget ekstra på deres børn. Særligt, hvis det er noget, de selv synes er fedt,” siger Liselotte Bruun Bertelsen, der er Regional Product Manager hos Velux, og fortsætter:

”De køber ikke nødvendigvis Star Wars, men kollektionen kan få øjnene op for vores gardiner og måske ’trigge’ dem til at købe konventionelt.”

Det er Velux’ eget bureau, med ca. 40 medarbejdere, som – suppleret med bl.a. freelance fotografer – har skabt al markedsføringsmaterialet. Det er blevet godkendt af Disney-koncernen, der ejer rettighederne.

På trods af en status som samarbejdspartner har Velux ikke kunnet få noget at vide om den nye film på forhånd. Og blot dagen før filmpremieren blev Velux’ videofilm godkendt – da var sværdets neonfarve blevet justeret, det samme var lyden. Til gengæld har rettighedshaverne ingen indvendinger mod, at en hund var blevet stylet som Chewbacca – med bouillonterninger i stedet for ammonitionshylstre i bæltet.