Umwelt klar med første Velux-kampagne

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Kampagnen er en del af en ny marketingsstrategi for vinduesvirksomheden, der sigter efter Danmarks mest udbredte boligtype. Se de første to kampagnefilm her.

I oktober indgik Velux Danmark et strategisk samarbejde med Umvelt, og nu står bureauet klar med deres første store kampagne for vinduesvirksomheden.

Kampagnen, der går under overskriften Velux Connection, er en del af en helt ny marketingsstrategi og platform for Velux’ hjemmemarked i Danmark, og retter sig mod de hundredetusindevis af parcelhusejere, der er her til lands.

Pull plus platform
Velux Connection handler om det forhold, der er mellem ude- og indendøre i et hjem. Disse to placeringer kan, ifølge kampagnen, bedre forenes med et Velux ovenlysvindue, som skal fungere som forbindelsen mellem dem.

Marketingansvarlig i Velux Danmark, Susanna Beranova Olsen fortæller om Velux Connection-kampagnen, der, ifølge hende, er Velux’ første pull-kampagne i Danmark:

“Tidligere har vi næsten udelukkende markedsført  – og primært henvendt os – til tømrerne, arkitekter og forhandlere. Men nu bygger vi altså noget præference op for selve Velux-vinduerne via denne langsigtede marketingplatform.”

Her kan du se den ene af de to kampagnefilm, der kører landsdækkende på TV2 fra i dag:

Johan Stahl er instruktøren bag de to film, der er produceret af Octopuss.

Parcel-målgruppe i sigtekornet
Velux Connection-kampagnens primære målgruppe, er som nævnt parcelhusejere, fortæller Susanna Beranova Olsen:

Vi har tidligere haft det primære fokus på 1,5 plans-huset, andre typer villaer og taglejligheder. Men nu er det den mest udbredte boligtype i Danmark, parcelhuset, der er hovedsegmentet.”

Hun uddyber:

”Det som vi er kommet frem til i vores analyser i Velux Danmark og sammen med Umwelt, og som er rigtig interessant, er at mange parcelhusejere ikke tænker ovenlys som en mulighed i den type huse, og forestiller sig, at en sådan ombygning er meget mere omfattende end hvad det rent faktisk er. Og det vil vi gerne ændre på.”

Interessant problemstilling
Parcelhuse i Danmark er typisk fra 60’erne eller 70’erne og er ikke bygget til den moderne familie og de krav som denne målgruppe stiller til deres fremtidige boliger, fortæller CEO i Umwelt, Martin Michael Hansen,

Derfor mener Martin Michael Hansen, at man i de kommende år vil komme til at se en lang række boligforbedringer i netop parcelhuse, og at denne hustype har meget at byde på i forhold til upgrades – og at især ovenlys kan betale sig.

Martin Michael Hansen siger:

”Vores analyser viser, at ovenlys er et af de elementer i en renovering, hvor den oplevede værdi overstiger de faktiske omkostninger. Det er med andre ord noget, som man i udgangspunktet ikke prioriterer højest, men som man efterfølgende er gladest for. Det er en meget interessant strategisk problemstilling, som man ikke oplever hver dag i marketingverden,” slutter Martin Michael Hansen.

Velux Connection-kampagnen kører over de næste par måneder, og tanken er at udvide løbende med flere film og aktiviteter. Det nye kampagne er første step i en marketingplatform, som skal køre over flere år.

Umvelt blev valgt af Velux Danmark til at løfte denne strategiske opgave ud fra bureauets cases for b.la. G4S og Junckers.