Umwelt skal hjælpe Alkoholpartnerskab i tale med de unge

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Antallet af unge, der ulovligt køber alkohol skal reduceres. En række brancheorganisationer støttet af Sundhedsministeriet står bag.

Tre bureauer blev bedt om at byde – Revolt, We Love People og Umwelt – og sidstnævnte løb med opgaven, da Alkoholpartnerskabet valgte bureau til en kampagne omkring unges køb af alkohol.

Budgettet er ikke stort – en lille million – og derfor er det også egnet til en mere utraditionel tilgang. Hvilket også er blevet resultatet.

Formålet med partnerskabet er at skabe et forum for en koordineret landsdækkende indsats på alkoholområdet.

“Det skal være lige så naturligt for unge mennesker at vise ID ved køb af alkohol, som at vise billet til kontrolløren i toget. Det er projektets formål at reducere andelen af mindreårige, der ulovligt køber alkohol i butikker.” siger Per Steen Nielsen, Kommunikationschef i Bryggeriforeningen.

Han understreger videre, at man var på jagt efter et bureau, der tænkte nyt.

“Vi ønskede ingen løftede pegefingre og skræmmekampagner, men i stedet at tale til og med de unge i øjenhøjde,” siger Per Steen Nielsen.

Der lægges således op til en utraditionel tilgang både hvad angår tone og kanalvalg – men foreløbig vil man ikke løfte sløret for, hvad der kommer til at ske.

“Det er en spændende opgave, fordi målgruppen er så kompliceret at tale til og med – specielt på alkoholområdet – at man bliver nødt til at tænke i nye baner,” siger senior konsulent på opgaven, Heine Øster Hansen fra Umwelt. Han fortsætter:

“De unge bliver konstant bombarderet med belærende budskaber, så vi tog tidligt en beslutning om at tale anderledes til dem hvor al “voksensnak” og korrekthed er taget ud. Det var et sats, fordi det jo er en voksen målgruppe vi skulle sælge idéen ind til hos Alkoholpartnerskabet. Men det viste sig som bekendt i sidste ende være en god beslutning, da de har været ekstremt åbne og lydhøre overfor vores idéer.”

Alkoholpartnerskabet består af Bryggeriforeningen, De samvirkende købmænd, Dansk Erhverv, Horesta, Danske Restauranter og Caféer, GODA og Vin og Spiritus Organisationen i Danmark og er finansieret med støtte fra sundhedsministeriet.

Kampagnen bliver færdiggjort og produceret i løbet af januar og februar og forventes at gå live i marts 2015.