Umwelt vinder en af Danmarks største IT-selskaber

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

IT-virksomheden skal erobre nye markeder. Derfor har man afholdt pitch med 4 bureauer. For Umwelt var gevinsten kulminationen på en begivenhedsrig uge.

En af landets Danmarks største IT- og softwarevirksomheder, KMD – med 3.000 ansatte og en omsætning på ca. 5 mia. kr. – har med en ny ejer og en ny adm. direktør fyret op under ambitionerne.

I 40 år har KMD haft mere end blot en finger med i digitaliseringen af det danske velfærdssamfund, og med den globale kapitalfond Advent International som ejer og Eva Berneke som ny adm. direktør fokuserer virksomhed på vækst på flere markedssegmenter.

Det er i denne forbindelse, at KMD netop har gennemført en bureaukonkurrence med deltagelse af fire bureauer – og en afgørelse er truffet.

”Vi har allerede en aftale med Rethink, som vi holder fast i, men har fundet det nødvendigt at supplere med nye kræfter i takt med, at KMD skal til at erobre nye markeder. Derfor har vi netop afsluttet en bureaukonkurrence med fire af landets bedste bureauer. Valget faldt på Umwelt, som havde lavet et meget grundigt og strategisk oplæg til os. At de så også har virkelig stærke digitale kræfter og har løst lignende problemstillinger før, gjorde vores valg noget lettere,” siger områdedirektør for marketing Henrik Vesterborg Andersen fra KMD.

Hos Umwelt er der også tilfredshed – også med kompleksiteten. Kontaktdirektør og partner, Mikkel Heideby, siger:

”KMD er en særdeles ambitiøs koncern med mange spændende problemstillinger. Vi mener, at vi passer rigtig godt sammen. I virkeligheden er vi nok bedst, når det bliver lidt mere komplekst. Endvidere er KMD en kunde, hvor vi kan udfolde mange af de forskellige kompetencer, som vi besidder.”

KMD udpegede Umwelt som vinder af pitchen i dét, der kan betegnes som en begivenhedsrig uge for bureauet. I alt fem nye kunder kom til inden for blot fem arbejdsdage – med KMD som den største. Adm. direktør i Umwelt, Martin Michael Hansen, siger:

”Alle kunder er BtB, og vi betragter det som en ketchupeffekt af vores arbejde for PFA – der har vundet Advertising Effectiveness Award de seneste to år. Vi oplever, at denne anerkendelse er udslagsgivende i en række sammenhæng.”