Af Peter Engholm 25@mail.dk

Christian Nielsen har været med til at starte Umwelt. Nu rykker han op i ideernes værdikæde. Sammen med Jan Sverker skal han føde grundlæggende ideer til både Umwelt og Magnetix.

At vende et problem til noget positivt og offensivt kan være en kreativ proces. Og når man nu er et reklamebureau, så er den udgang jo oplagt.

Umwelts kreative direktør, Christian Nielsen, ville godt en anden rolle end at være kreativ direktør, og det har nu ført til en ny konstruktion, hvor Umwelt og Magnetix styrker fællesskabet og samtidig lancerer et bud på, hvordan bureauerne kan møde fremtidens udfordringer til kanaluafhængighed.

Løsningen blev at oprette UMA (sammentrækningen af de to første bogstaver i Umwelt og Magnetix), hvor Christian Nielsen og Jan Sverker skal udvikle bærende ideer. De er så at sige flyttet op i ideernes værdikæde, og skal skabe de ideer, som henholdsvis Umwelt og Magnetix kan eksekvere ud fra på de forskellige platforme.

“Umwelt og Magnetix har i forvejen fælles planning. Nu bliver det i højere grad de bærende ideer, der skal trænge ned. Eller sagt på en anden måde: Vi organiserer os ud fra ideen – oppefra og ned”, siger Steen Søndergaard og suppleres af Christina Rind Helsbro, direktør i Magnetix:

“Vi har fokuseret på vores spidskompetencer – det er der intet galt i, men fordi vi har tænkt nedefra og op, så har løsningerne været på den ene kanals præmis og dermed styret den anden. F.eks. kunne opgaven før være at lave online ud fra det og det. Nu er det så den bærende idé – og ud fra den er vi frie til eksekvering. Det bliver en offensiv styrke”.

Som altid med en god idé: Hvorfor i alverden har I ikke udført den noget før?

“Fordi Christian Nielsen var kreativ chef, coachede medarbejdere, skrev tekster … havde for travlt. Men han kan som få tage 58 powerpoint-sider, knække dem og udtrykke det i én sætning, den bærende idé. Og det er det UMA skal lave, og det er dét, vi skal diskutrere: Ikke kanaluafhængighed, ikke nye medier, men bærende ideer”, siger Steen Søndergaard.

Har du fundet afløseren for Christian Nielsen som kreativ direktør?

“Nej, endnu ikke” siger Steen Søndergaard og fortæller om processen:

“Vi har været makkere siden 1996 – vi kunne jo ikke bare skilles. Men den måde, tingene fungerede på, fungerede ikke for Christian. Vi måtte finde en måde at fortsætte, for Christian er bannerfører inden for idé-generering”, siger Steen Søndergaard.

Man kan således også sige, at den nye organisation placerer Christian Nielsen i en rolle, hvor han skal koncentrere sig 100 pct. om lige netop det, han er aller bedst til.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club