Skal man sætte et ord på Umwelts nye førstemand, 37-årige Martin Michael Hansen, så bliver det ordet kunde. Med både stort K og lille k.
Det store K handler om, at han startede sin bureaukarriere hos Kunde & Co lige som virkelig mange andre danske bureaufolk – men det lille k er faktisk det klart vigtigste. For det er årene på kunde-siden, der i langt højere grad har defineret ham som bureaudirektør.
Og i særdeleshed ét projekt – nemlig lanceringen af TDC Play. Mere om det om lidt.
Martin Michal Hansen overtager formelt ansvaret på bureauet den 30 juni. Her har Umwelts stifter, største aktionær og hidtidige adm. direktør, Steen Søndergaard, sidste arbejdsdag, og får dermed realiseret et længe næret ønske om at få tid til at prøve sig selv af på andet end at være bureaudirektør.
Det er et veltilrettelagt direktør-skifte. Martin Michael Hansen har været partner og en del af ledelsen i de seneste fire-et-halvt år. Dette i selskab med Mikkel Heideby, Peter Dalgas og siden overtagelsen af Fonqi A/S i for et år siden også Ralf Sohl.
Hans indgang til bureauverdenen kom som nævnt hos Kunde & Co i slutningen af 90’erne, hvor han begyndte som studentermedhjælper og siden blev ansat som nyuddannet cand. merc.
Kunde & Co var god skole
Tiden hos Kunde & Co blev dog relativt kort, idet han sammen med fire andre brød ud og stiftede Integral.
“Kunde & Co var en god skole, og i Integral arbejdede vi meget efter de samme principper,” siger Martin Michael Hansen.
Efter en årrække hos Integral skiftede han til Saatchi & Saatchi som kontaktchef, men blev kun i et års tid, før turen i 2005 gik videre til TDC.
Først som chef for marketingafdelingen i dét, der dengang hed TDC Mobil, og siden med marketingansvar for både Mobil og koncernens 63 butikker.
Og så er vi tilbage til TDC Play. Sammen med Søren Tvilsted fra TDC Musik, Klavs Hjort (dengang &Co, nu Danske Bank) og Jesper Thomsen (dengang TDC, nu Zupa Recommended) var han nemlig ansvarlig for udviklingen og implementeringen af TDC Play, hvor man som de første i verden tilbød adgang til et meget stort antal musiknumre som del af et abonnement.
“Realiseringen af TDC Play var et langstrakt projekt, der krævede både tålmodighed og vedholdenhed. Det var også et projekt, der krævede forståelse for både organisationen og salget. Og så var det et projekt, der repræsenterede lige nøjagtig den forretningsorienterede tilgang til markedsføring, som jeg står for,” siger Martin Michael Hansen og tilføjer:
“TDC Play var en baby for os. Men da vi var færdige og havde opnået en succesfuld lancering, erkendte jeg også, at jeg så mig selv mere som rådgiver end som ansat i en virksomhed.”
At det blev Umwelt var ikke tilfældigt.
“Steen og jeg havde haft en dialog i et stykke tid, og jeg fandt hos ham en bureaudirektør med stor nysgerrighed over for at rykke bureauet i den retning. Så Umwelt var det helt rigtige,” siger Martin Michael Hansen.
Der var således sket en klar forventningsafstemning – også på, at Steen Søndergaard på et tidspunkt ønskede at overdrage det daglige ansvar.
Men der var nogle flueben, der skulle sættes først – bl.a. ud for en sund økonomi, og det var på ingen måde en let start.
Svært første år
Martin Michael Hansen kom til Umwelt sammen med Mikkel Heideby, som han havde lært at kende, da de begge var hos Kunde & Co, og som også var kommet til TDC. Men deres første år på bureauet var 2009, som var en slags annus horribili på bureauet.
Samtidig var det dog lykkedes at lande PFA på bureauet, og det har siden vist sig blive en form for signatur-kunde. Ikke bare vandt Umwelt sidste år Grand Prix med PFA i Advertising Effectiveness Award (AEA) – Martin Michael Hansen har i alle årene arbejdet intensivt på kunden med henblik på at bruge sine erfaringer fra TDC Play som rådgiver på en anden virksomhed.
Det har udmøntet sig i lanceringen af Pensionstallet – vel og mærke en lancering, der er sket efter Gran Prix’en i AEA. Og en lancering, der lægger grunden for, at Martin Michael Hansen i dag taler om PFA som bureauets mastercase.
“Vores ambition er at arbejde med at udvikle værktøjer, der kan understøtte virksomhedens marketing-platform. Pensionstallet er forretningsudvikling, der understøtter PFAs salg – reklamekampagnen er det taktiske værktøj, der understøtter Pensionstallet,” siger Martin Michael Hansen og fortsætter:
“Der ligger mange af de samme elementer i samarbejdet med PFA, som jeg oplevede i forbindelse med lanceringen af TDC Play. Det er langstrakte processer, der kræver vedholdenhed og tæt dialog. Og fokus er flyttet til noget meget mere grundlæggende. Vi er et reklamebureau, og vi vil gerne lave god reklame. Men kreativiteten skal flyttes til et andet udgangspunkt – i hvert fald hvis vi vil være en betroet rådgiver for vores kunder og ikke bare en underleverandør af annoncer.”