Uncle Grey fik en enkelt sølv-medalje ved D&AD

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

5 danske arbejder stod til en eller anden pris. Det blev til 1 sølv og 4 bronze.

I D&AD hedder priserne Pencils, og de er blandt verdens sværeste at vinde. Så for Uncle Grey og Designit var man nået igennem et nåleøje, da de begge havde arbejde på vinderlisten.

Fordelt med et arbejde til Designit og fire til Uncle Grey.

Hvad de måtte vente til i aftes med at få at vide var, hvilken carat deres pris ville være af. Minimum ville være en Wood Pencil, der svarer til bronze – og det var, hvad fire af dem blev vekslet til.

Men for et enkelt af Uncle Greys arbejder blev det til et niveau højere: en Graphite Pencil, der svarer til Sølv.

Det betyder, at resultatet kommer til at se således ud:

Graphite Pencil

  • Mobile marketing: Uncle Grey, Canon, Canon Gig App, Innovative Use of Mobile Technology

Wood Pencils:

  • Mobile marketing: Uncle Grey, Canon, Canon Gig App, Mobile Apps
  • Digital Marketing: Uncle Grey, Canon, Canon Gig App, Innovative Use of Technology
  • Digital Design: Designit, GN Resound, First Hearing Aid Interface for the Apple Watch, Apps
  • Digital Design: Uncle Grey, Weber, Weber BBQ Cultures, Websites

Den absolut fineste pris er en Black Pencil, som ikke nødvendigvis bliver uddelt. I år var der to af slagsen – til engelske what3words, der både er noteret som bureau og kunde for et arbejde under titlen The World Adressed inden for Service Innovations, samt til japanske iyamadesign.inc for kunden Kamoi Kakoshi . Arbejdet handlede om mt expo 2015 og var inden for Trade Show & Exposition Design.

Næstfineste er Yellow Pencils, som der i alt blev uddelt 61. Endelig er der White Pencils, der belønner arbejde, som gør noget godt for bæredygtighed og menneskers liv.

Ialt blev der uddelt 747 Pencils, og det blev Y&R i New Zealand, der blev det mest belønnede bureau med 10 Penilcs ialt – primært for arbejde for Burger King.

Definitionerne lyder således:

Wood Pencils:

  • The best in advertising and design from the year, worthy of a place in the D&AD Annual.

Graphite Pencils:

  • Standout work, beautifully executed with an original and inspiring idea at its core.

Yellow Pencils:

  • The iconic D&AD Yellow Pencil awarded only to the most outstanding work that achieves true creative excellence.

Black Pencils:

  • The ultimate creative accolade, reserved for work that is ground-breaking in its field. Only a handful of Black Pencils are awarded each year, if any.

White Pencils:

This year will see an expansion of the White Pencil concept, with the introduction of D&AD Impact in partnership with Advertising Week parent Stillwell Partners. These standalone awards will identify and celebrate real-world achievements generated through creativity across twelve categories.

They are open to any agency, studio, media owner, publisher, startup or brand that has made a positive change to people’s lives and contributed towards a sustainable future, shining a light on the power of creativity to positively affect the way the world works. Winners of D&AD Impact will receive a coveted White Pencil. Submissions are open for entries over the summer ahead of an awards ceremony later in the year.