Uncle Grey forsvinder i Norge

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Tidligere lagde man i Sverige WOO-bureauerne Ogilvy og Grey sammen. Nu lægges ligeledes WPP-ejede Uncle Grey så ind under Bates i Norge.

Da WPP-bureauerne Grey og Ogilvy i Sverige i efteråret blev lagt sammen, blev det understreget, at det var en rent svensk ide og ikke udtryk for en WPP-politik.

Men nu lægges Uncle Grey i Norge ind under det ligeledes WPP-ejede Bates, og så begynder det at ligne en tanke.

Den tid, hvor internationale kæder lægger vægt på at være repræsenteret gennem et selvstændigt lokalt bureau er forbi – i hvert fald hvis man er WPP.

I Norge har Grey bureauerne trukket rundt på en dårlig økonomi i flere år. Det førte til, at Grey Oslo blev nedlagt i 2010, og nu flytter man så Uncle Grey ind under Bates.

At Uncle Grey i Norge fornylig blev placeret på en flot femteplads kreativt set blandt verdens 43 Grey-bureauer fik således ingen betydning for, om bureauet fik lov at overleve.

Nu er Bates så eneste WPP reklamebureau i Norge, idet bureauet repræsenterer både Ogilvy, JWT, Y&R – og altså nu også Grey.

I øvrigt er Norge og Danmark ved at være de eneste steder i verden, hvor Bates-navnet eksisterer. Herudover er der også en asiatisk kæde.

I Danmark repræsenterer Bates Y&R men herudover ser WPP-enhederne ud til at være stærke nok hver for sig.

Uncle Grey har godt nok i flere år haft svært ved at tjene penge – men bureauet er dog et stykke fra de underskud, man har set i Norge. Desuden ligger Uncle i Århus, hvor WPP ikke har andre reklamebureauer

Men med begivenhederne i Sverige og Norge in mente må man antage, at tilsvarende beslutninger hurtigt kan tages, hvis ikke de enkelte bureauer lever op til kravene.

Og i flere tilfælde vil det rent fysisk være let at træffe beslutningen. F.eks. bor Halbye Kaag JWT og Ogilvy på samme adresse, og det samme gælder mediabureauerne Mediacom, MEC, Mediabroker og Maxus.