Uncle Grey vinder Fakta tilbage

Peter Engholm
25@mail.dk

Fakta præsenterer fremtidens discountbutik og genintroducerer sin bureau-partner. 14 års samarbejde med Fakta og UncleGrey bliver – efter godt to års fravær – genoptaget.

Ude godt. Hjemme bedst. Det kunne Danske Bank sige i sommer, da man valgte at vende tilbage til &Co – det bureau, der havde stået bag meget anerkendt markedsføring for banken.

Nu kan Fakta sige det samme.

“Det tager kun 5 minutter at handle i Fakta” er en af 00’ernes mest markante og award-vindende danske kampagner. Og således en signatur-kunde for UncleGrey.

Fakta var også en succes i Coop-familien. Men uagtet succesen så kan der åbenbart opstå metaltræthed i samarbejdet, og i sommeren 2012 gik parterne fra hinanden – efter ikke mindre end 14 års samarbejde. Fakta begyndte at arbejde med Manipulation.

Halvandet år før havde man også aflivet det berømte slogan.

Men det spillede åbenbart ikke rigtigt. For i slutningen af 2013 genoplivede man “Det tager kun 5 minutter”. Her var det Republica, der i en mini-pitch havde vundet opgaven med at genoplive sloganet. Men hvor tilføjelsen tidligere var “Men vi vil så gerne have, at du bli’r lidt længere”, blev det nu til “Men vi vil så gerne ha’, du køber lidt mere”.

Nu tager man så skridtet fuldt ud. Fakta har valgt at vende tilbage til Uncle Grey. Det fortalte kædens direktør, Niels Karstensen på et pressemøde her til formiddag, hvor han også præsenterede en større satsning på udviklingen af kæden.

“Vi har ryddet op og fået flere varer. Fundamentet er på plads, og nu vil vi investere 300 mio. kr. i modernisering og udvikling af butikker. Vi har foretaget 27 forbedringer i butikken, og vi har defineret kommunikationsplatformen,” sagde Niels Karstensen og fortsatte:

“Og vi har valgt det bureau – efter en pitch på seks måneder – der hjalp os sidst, vi var nede i en bølgedal. UncleGrey skal de kommende år være med til at genskabe Fakta.”

Selvom man vender tilbage til Uncle Grey, så udfaser man “Det tager kun 5 minutter”. Den nye kommunikationsplatform baserer sig på konceptet “Fakta – det er usvært”. (læs mere her)