Af Peter Engholm 25@mail.dk

I hvert fald når det gælder Corporate Image. Eurobest har shortlisten for TV/cinema klar, og inden for kategorien er tre film nomineret - alle danske. I alt 7½ danske arbejder er shortlistet.

At være nominereret er ingen garanti for en pris, men hvis der overhovedet uddeles priser for corporate image film i Eurobest, så går de med garanti til Uncle Grey for OK Benzin.

Bureauets tre film for benzinselskabet er de eneste nominerede på det felt, og dermed er filmene – med eller uden pris – Europas bedste inden for kategorien.

Mads Ohrt, kreativ direktør i McCann Copenhagen og jurymedlem ved den hjemlige filmpris The True Award, er ikke overrasket over nomineringerne:

“Glade amatører, der tørrer snotten af næsen og kæmper videre – trods ofte umulige vilkår – ude i de små sportsklubber. Amatørklubberne piver ikke og finder naturligvis en praktisk løsning på det, men vil da godt have en økonomisk håndsrækning, hvis det nu skal være. Det er godt set. Godt eksekveret. God casting. Sympati og opmærksomhed til OK Benzin, der støtter en god sag, vel at mærke uden det bliver selvfedt og betænkeligt hult, når formålet dybest set er at øge salget af sit eget produkt. Det har vi set flere eksempler på. Det er mere end bare OK. Det er super godt.”

Uncle fik yderligere to shortliste-placeringer i TV/Cinema, begge for Fakta.

Hjaltelin, Stahl & Co fulgte det flunkende aktuelle Epica-guld for IKEA og Sunny Beach-testen op med en nominering for selvsamme film – og bureauets spændvidde blev understreget med en nominering for filmen Afbrydelse for Læger Uden Grænser, der allerede er blevet eksporteret til flere andre europæiske lande.

Dermed opnåede danske bureauer ialt 7 nomineringer ud af short-listens ialt 60 arbejder. Udover dominansen i corporate image, står Danmark stærk i Retail. Her er 3 ud af fem nomineringer danske. 2 Fakta og 1 Ikea

De syv arbejder har alle danske producenter – Uncle samarbejder med M2Film og Hjaltelin, Stahl & Co med hhv. sit eget Pegasus samt Nobody Copenhagen – og derudover kom Roadmap Institute fra Klampenhagen også på shortlisten. Man har produceret en Volvo-film for Forsman & Bodenfors.

Sverige havde 6 arbejder på TV/Cinema-shortlisten. Så langt, så godt i broderstriden, men på Interactive blev vi aldeles knust: Danmark 0, Sverige 20.

Det kan være en trøst, at vi ikke er ene om at få interaktivt baghjul af svenskerne – for de blå-gule arbejder nappede en fjerdedel af samtlige nomeringerne i kategorien.

Dagens sidste shortliste var Radio, og her løber Norge med en fjerdedel af nomineringerne. Fire af dem er for en dansk kunde: Visit Denmark i Norge.

De tre sportsklubber – OK Benzin:

http://www.youtube.com/watch?v=14Ax1RDK810
http://www.youtube.com/watch?v=mdvisCldHwM&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=waULqzUG05c&feature=related

 

 

Kommentarer

  1. Roadmap Institute er Danmarks mest innovative produktionsselskab.
    Producer Martin Elley og Joachim Back er makkerparet bag både Ikea “Sunny beach” og Forsman&Bodenfors Volvo kampagne og begge kampagner er shortlistet i Eurobest, samt Guld i Epica.

  2. Ulrika Seehausen var line-producer på Roadmap Institute’s Volvo – stort tillykke til hende.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club