Af Peter Engholm 25@mail.dk

Hos Uncle har Per Pedersen stået bag markante kampagner for bl.a. Fakta, der har givet status som en landets mest vindende kreative. Nu forlader han Uncle og bliver kreativ direktør i Greys tyske hovedkontor.

I Fleggaards tv-spots fra Uncle lyder payoff’et “Lige over grænsen”, og nu er bureauets kreative direktør, Per Pedersen, draget samme vej. Og stykke længere, for hans rejse er endt i Düsseldorf, der huser hovedkontoret for Grey Deutschland.

Per Pedersen toppede sidste år listen over Danmarks Mest Vindende Kreative og er aktuel med nomineringer for både OK og Axe ved London International Award. Nu har også tyskerne fået øje på danskerens kvaliteter. I tysk presse blev der i første omgang talt om “ein renommierter Kreativer aus Dänemark”, siden blev der sat navn på – og nok så væsentligt: Arbejdsopgave. Per Pedersen skal sikre, at det kreative produkt bliver bedre. Hans titel bliver kreativ direktør.

Og dén udlægning i medierne bekræfter hovedpersonen:

“Jeg er udstationeret i Tyskland for at styrke den kreative produktion. Jeg har hjulpet Grey hernede henover sommeren og skal i hvert fald være her til slutningen af året. Lige nu arbejder jeg med store kunder og internationale projekter – det er spændende, men det er ikke nødvendigvis en permanent løsning. Nu må vi se, hvad der sker,” siger Per Pedersen.

Han understreger det udramatiske i forløbet – han har hverken søgt væk fra eller er røget ud af Uncle Grey, men er derimod blevet bedt om at påtage sig opgaven i Düsseldorf.

“Jeg har længe – og sideløbende med mit virke i Uncle – haft en international rolle i Grey. Jeg har været med til at udvikle den østeuropæiske del af netværket og er med i et globalt Creative Counsel. Og ejerne har nu bedt mig om at levere varen i Tyskland,” siger Per Pedersen.

Denne vare er angiveligt efterspurgt, for Grey i Tyskland er ganske vist et stort bureau, men den kreative profil matcher ikke størrelsen i øvrigt:

“Bureauet er ikke så sexet lige nu, det er ikke med i pitches – og vinder ikke dem, man er med i. Til sammenligning ville Uncle – hvis det lå i Tyskland – være det 6. mest kreative bureau i landet. Jeg er i denne forbindelse også en forandrings-agent med en 360 graders filosofi og ideer, der fungerer på tværs af medier. Dér er Grey i Tyskland ikke – her er man vant til at tænke i traditionelle mediabaner,” siger Per Pedersen.

Der skal en kulturændring til – ikke kun på det tyske bureau, men også for Per Pedersen.

“Bureauet i Düsseldorf er det næststørste i Grey. Der er 700-800 mand, og på en måned har jeg ikke hilst på en tiendedel. Så når jeg skal støtte tyskerne, så kan jeg ikke samtidig drive et bureau kreativt i Århus. Det tager Michael Paterson og Jesper Hansen sig af. Jeg regner ikke med at skulle beskæftige med Fakta og Fleggaard i det næste stykke tid. Jeg sidder med i ny og næ, men går ikke ind i dagligdagen. Min dagligdag bliver indtil videre Tyskland,” siger Per Pedersen.

Carl Erik Kjærsgaard, der er Grey Nordics adm. direktør og bestyrelsesformand i Uncle Grey, siger om Per Pedersens afgang:  

“Per skal være kreativ direktør og får 300 mand under sig i Düsseldorf, der er Europas største Grey-bureau. Det er en god og naturlig udvikling for ham – på samme måde som det er en god udvikling for Uncle, der har været i gang med et glidende generationsskifte, siden Jens Hagbard for et år siden meddelte, at han ville stoppe. Lars Samuelsen og Mogens Kristensen har overtaget hans plads som administrerende, og Michael Paterson og Jesper Hansen fortsætter i Per Pedersens kreative fodspor. Der er tale om stærke kræfter – en dygtighed og erfaring, som sikrer den fortsatte profilering af Uncle.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club