Af Peter Engholm 25@mail.dk

Image-analysens top er uden jyske bureauer. Nu svarer de igen: Per Pedersen fra Uncle vil nødig være etableret i toppen, mens Mona Juul fra enVision erklærer krig - om end på jysk facon.

At en image-analyse blandt 108 store annoncører placerer de jyske bureauer langt nede af listen, er ikke den store kioskbasker – i al fald ikke for jyderne selv.

“Jeg er ikke overrasket. Kendskabet til os blandt de store annoncører er bare lavt”, siger Per Pedersen, kreativ direktør i Uncle Grey.

Er det de jyske bureauers lod?

“Jeg har svært ved at se, at det skulle være et lod?! Men ja: Vi har ikke de fine kunder, og ja – vi har de kunder, de andre ikke vil lege med. Det gør så, at vi skal være rebelske – og det passer os svært godt. Der er ikke noget, vi ønsker mindre end at være klemt inde mellem Kunde og Partners i en analyse. Kan du forestille dig at være en etableret rebel?,” siger Per Pedersen.

Så du er ikke skuffet over placeringen?

“Det skulle da lige være, at vi – og f.eks. Saatchi og Robert/Boisen – ikke er placeret højere på listen. Hvis annoncørerne skal ud af krisen, ud af banen på en ny måde, så må de ryste arrogancen af sig og være bevidst om, at bureauer også laver løsninger, der ikke koster en krig i medier og produktionsomkostninger – og som virker. Vi bliver spurgt, om Fleggaards kampagne ikke har virket helt vildt? Og joh, det har den,” siger Per Pedersen.

Det ligger mere på det kreative niveau … ingen skuffelse på jydernes vegne?

“Jo, over at Recommended og enVision tilsyneladende ikke får mere credit for at have skabt to af Danmarks stærkeste brands – Bilka og Føtex,” siger Per Pedersen.

Hermed er bolden spillet over til enVision, hvor adm. direktør Mona Juul forklarer de jyske bureauers fravær i image-toppen således:

“Det er geografisk betinget: De store annoncører er i København, og der er længere fra København til Århus end fra Århus til København. Og det er historisk betinget: enVision var en grafisk tegnestue indtil 10-12 år siden, og vores første store kunde var Dansk Supermarked. Vores profil har taget udgangspunkt i disse to faktorer. Vi er ikke født som et kreativt, innovativt bureau, og vi har satset på de felter, hvor vi fra start har haft noget at tilbyde; detail og fødevarer,” siger Mona Juul.

Det lyder stilfærdigt …

“Den, der lever stille, lever godt. Og vi mener desuden, at det er via vores arbejde, at vi skal blive kendt. Men vi kommer. Vær ikke i tvivl om det. De store annoncører – og de københavnske bureauer – skal ikke sidde der og tro, at vi bare sover. Måske spiller det jyske ind, at vi bare gerne vil være virkelig sikre, før vi går ud og fortæller om alt dét, vi kan,” siger Mona Juul.

Bureauet er landets fjerdestørste målt på bruttoavance, og som sådan ikke uden annoncørtække Hun nævner, at man senest har fået Garant og BoConcept på kundelisten.

Er det nyt?

“Nogle måneder siden …”

Og det har I ikke fortalt nogen?

“Nej, der har vi det igen: Vi går ikke ud og fortæller alt muligt. Det skal vi blive bedre til,” siger Mona Juul.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club