Underskud på 50 mio. i Lars Larsens reklamesatsning

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Eovendo vil give folk penge for at se reklamer og har nu 220.000 brugere. Det har dog kostet store investeringer – og et stærkt voksende underskud i seneste regnskabsår.

“En fortsat investerings-case.”

Således lød budskabet for et år siden fra Svenn Dam, der er ekstern projektdirektør og bestyrelsesmedlem i Eovendo – det Lars Larsen stiftede selskab, der arbejder på at udvikle en forretning baseret på at folk får betaling for at se reklamer.

Budskabet er det samme i år – forskellen er blot, at underskuddet siden er blevet mere end tre-doblet til knap 50 mio. kr. før skat.

“Når man kommer ud med et sådant underskud, så vil en bestyrelse selvfølgelig evaluere hele projektet sammen med hovedaktionæren og stille spørgsmålet, om troen på ideen er intakt. Og det er den,” siger Svenn Dam.

En god del af underskuddet skyldes dog afskrivninger på over 30 mio. kr., således at investeringerne nu er nedskrevet til 0 kr. Bruttofortjenesten er dog også blevet forværret betragteligt, så det er ikke lykkedes at løfte indtægterne nok til at dække de fortsatte investeringer.

“Det er rigtigt – investeringerne har været langt større end indtægterne. Det hænger bl.a. sammen med, at vi har udvidet konceptet, så platformen ikke kun handler om at betale folk for at se reklamer. Nu knytter vi også modtagelsen af tilbud på, så man kan få betaling for at modtage tilbud,” siger Svenn Dam og fortsætter:

“Men opgaven er nu at vise det kommercielle potentiale. Vi har 220.000 danskere signet up, og det er et ret godt udgangspunkt. Målsætningen er at vise potentialet på det danske marked og så bevæge sig til udlandet.”

Nøgletal for Eovendo

  • Bruttofortjeneste -29,36 mio. kr. (-10,221 mio. året før)
  • Resultat af primær drift -63,275 mio. kr. (-18,643 mio. året før)
  • Resultat før skat -49,119 mio. kr. (-14,183 mio. året før)

Startkonceptet:
Eovendo betaler brugerne for at se på reklamer. Man tilmelder sig, og så kan man simpelthen få et mindre beløb for at se reklamefilm. Pengene kan man få udbetalt eller give videre til velgørenhed eller lokalforeninger.
Filosofien er, at mange gerne vil se reklamer, men ikke vil afbrydes af dem. I andre eksisterende annoncesystemer opfattes annoncer ofte som ubelejlige. Eovendo adskiller simpelthen online-reklamekigningen fra online-primærydelsen – ved at forskyde tidsmæssigt, til det passer brugeren bedre.