Året har været travlt, men arbejdet har givet udbytte for danske Casper Balslev.
Det gælder ikke kun den anerkendelse, som via awards i en jævn strøm er givet den unge instruktør, men også opgaver og aftaler, der aktuelt tæller en nytænkende fransk video og en kontrakt med to toneangivende internationale selskaber.
Et indledende kig tilbage på Casper Balslevs år kan pudsigt nok tage afsæt i at se et par dage frem: Syv af de danske indsendelser til Eurobest i Lissabon i denne uge er nemlig Han Kjøbenhavns kunstneriske film med spring/summer-kollektionen ’13 – instrueret af Casper Balslev. Resultatet blev fire nomineringer.
Instruktøren har i dén grad markeret sig med sit arbejde for Han Kjøbenhavn. Ved Creative Circle Award fik han – som den eneste – guld i håndværkskategorierne, og ved Cannes Lions blev det til en bronze-løve i Cannes samt en cementering af pladsen blandt de hotteste instruktør-talenter i verden; som en af de 19 instruktører på festivalens tilløbsstykke New Director’s Showcase fra Saatchi. En ære, der for blot 3. gang på 23 år tilfaldt en dansker.
Som et svirp med halen vandt Casper Balslev kategorien Bedste Instruktion ved True Award, som også præmierede Han Kjøbenhavn-filmen med Bedste Branded Entertainment Film Online.
Det har været begivenhedsrige måneder for instruktøren, siden Bureaubiz for godt et år siden kunne berette om DDBs produktionsselskab, Spoiled Productions, der satser på musikvideoer som både kreativ legeplads og springbræt til den internationale scene for unge, talentfulde instruktører. Ved den lejlighed blev Casper Balslev fremhævet.
Og det er da heller ikke udelukkende Han Kjøbenhavn-filmene, der har fungeret som dør- og øjenåbner – også musikvideoerne gør sig gældende. Aktuelt er det med en sag for den franske kunstner ALB. Ikke nogen almindelig musikvideo, i øvrigt, forklarerer Casper Balslev
”Det er en musikvideo med et stærkt kortfilms-element. Det er en historie, der fortælles – og med en spændende interaktiv del. Ud af en trækasse i et hus kommer en kvinde – eller rettere; mange kloner af hende. Hun raserer huset – også børnene og moderen. På øverste etage sidder faderen og afventer sin skæbne. Der er en forbindelse mellem ham og den klonede kvinde – og det fortærende element er en metafor for den affære, de har haft.”
Det interaktive element kommer, når selve filmen er forbi – da invaderes ens computer og virtuelle liv på samme måde, og rumsterer noget tid efter … hvor efter det forsvinder igen, forsikrer afsenderne, der tæller CLM BBDO i Paris og Acne i Stockholm.
”Jeg fik sendt briefen og var interesseret fra første læsning, for den var tilpas anderledes i forhold til dét, man ellers ser – og får tilsendt. Og den interaktive del bringer filmen videre på et nyt niveau,” siger Casper Balslev.
Musikvideoerne har også været med til at sikre den danske instruktør adgang til nogle af branchens største spillere, idet han har fået kontrakt hos både produktionsselskabet RSA (Ridley Scott Associates) og musik-specialisten Black Dog, der ledes af Ridleys søn, Jake.
”Black Dog spurgte mig, om jeg var repræsenteret i USA på musikvideoer – det var jeg ikke. Og aftalen greb om sig, for det endte med, at jeg også har fået kontrakt med RSA. For begge selskaber er det både England og USA,” siger Casper Balslev.
Han har tegnet en treårig kontrakt med Scott-selskaberne og siger om sin partner:
”RSA er verdens ældste eksisterende reklamefilmsproducent med nogle store ressourcer. Det er et stort sted, så der er mange om buddet. Men de får også nogle store og interessante koncepter – det er ikke kun enkeltfilm, men også opgaver med 10-15 film, som de ofte løser individuelt i form af flere instruktører. Jeg er i øjeblikket involveret i et kortfilms-projekt sammen med flere andre instruktører og drøfter også andre projekter.”
Tingene er gået stærkt for Casper Balslev, men heldigvis ikke for stærkt. Han opsummerer:
”Black Dog og RSA har jeg kendskab – og kontakt – til over længere tid, så dén del kom ikke som overraskelse over night. Men ja; det har været et travlt år, men det er kommet løbende, og ikke sådan fra den ene dag til den anden.”