Ung ildsjæl vinder Claus Fynbo-legatet

Peter Engholm
25@mail.dk

En talentfuld tekstforfatter – og kendt brobygger mellem unge kreative og kommunikationsbranchen – modtager i dag dette års Claus Fynbo Legat – og 30.000 kr.

Peter Metcalfe fra &Co vinder dette års Claus Fynbo Legat – og får overrakt legat og en check på 30.000 kr. ved et arrangement fredag kl. 15.

I år er det femte gang, at DRRB uddeler legatet til et ungt talent fra et DRRB-bureau. Legatet finansieres af Wibroe, Duckert & Partners, og har til formål at mindes art director Claus Fynbo, ved i hans ånd at videregive et velfortjent skulderklap til en ung, kreativ ildsjæl i branchen.

Det er &Co’s adm. direktør Mikael Jørgensen og kreativ direktør Robert Cerkez, der har indstillet Peter Metcalfe til legatet, bl.a. fordi han til fulde opfylder &Co.’s to simple regler: Du skal være blandt de bedste til dit arbejde, og du skal være et godt menneske, der bidrager til fællesskabet på bureauet.

“Peter er en ægte ildsjæl. Den slags, der konstant søger nye ting, og som tager sine kollegaer med sig, når han først brænder for en sag. Kreativitet er, som bekendt i vores kommercielle verden, intet uden forretningsforståelse – og med sin nysgerrighed spidser Peter lige så meget sine ører, når der diskuteres strategi, som når der udvikles kampagner.”, siger Mikael Jørgensen.

I det daglige har Peter Metcalfe været med til udviklingen af bl.a. Carlsberg og FCK’s samarbejdsplatform “Skulder ved skulder”, Den Gamle Fabriks “Bærfolket” (samt den medfølgende bog), DRs navn og identitet for P6: “P6 Beat – mærk lyden”, og ikke mindst skrevet over 130 sketches for de mindste på Danmarks Radios Ramasjang.

I 2011 søsatte Peter Metcalfe netværket Young Creatives Danmark, der har til formål at bygge bro mellem de kreative talenter på skolerne og kommunikationsbranchen. I dag er omkring 800 unge kreative en del af det netværk. Derfor står Peter Metcalfe nu også for briefingen til branchens unge til Young Creative Circle Award, og det er hans fortjeneste, at konkurrencen nu kobler små non-profit organisationer sammen med større annoncører, der har noget på hjertet.

“Ingen ved, hvad fremtiden bringer for Peter, men vores bud er, at han har en aktie i den måde, vi kommunikerer på om 10 år. Han er i hvert fald allerede gået stille i gang”, siger Robert Cerkez, &Co.

Legatet er indstiftet til ære for art director Claus Fynbo, som i 2006 døde af kræft, kun 41 år gammel. Claus Fynbo var kendt i branchen som en eminent reklamehåndværker med et ublasert forhold til sit ellers enestående potentiale. I hans ånd er forretningsforståelse, flid og fandenivoldskhed derfor nogle af de dyder, der skal til for at modtage Claus Fynbo-legatet, som har til formål at anspore branchens kreative talenter til at udvikle netop den type egenskaber.