Ung kvinde i front for Bacon

Peter Engholm
25@mail.dk

Bacon CPH går efter det internationale reklamefilmmarked med oprettelsen af Bacon OSL, Bacon EUR og Bacon USA. Den nye satsning er lagt i hænderne på et nyt ledelsesteam med en kvinde i spidsen.

Strategiske alliancer udløser hele tre nye selskaber i produktionsselskabet Bacon:

Bacon EUR er et samarbejde med det hollandske produktionsselskab CZAR, der har kontorer i Holland, Belgien, Frankrig og Tyskland.

Bacon USA er et samarbejde med det amerikanske produktionsselskab Epoch Films med kontorer i New York, Los Angeles og London.

Bacon OSL styres delvist fra Danmark med assistance af ledende norske medarbejdere.

“Det skandinaviske marked for reklamefilm står lidt i stampe, og vi har gennem en længere periode været på udkig efter internationale samarbejdspartnere. Derfor er vi rigtigt glade for at kunne annoncere aftaler med de absolut mest kompetente i branchen. CZAR og Epoch Films repræsenterer begge den højeste kunstneriske kvalitet samt et solidt forretningsmæssigt netværk. Og frem for alt arbejder vi i den samme ånd,” siger Malene Dyhring, adm. direktør i Bacon.

Nyheden er ikke koncentreret om alliancerne alene, idet også den administrerende direktør er ny. Man spørger ikke til en kvindes alder, men Bacon kalder hende selv for en “ung kvinde” i deres pressemeddelelse.

Opgaven med at løfte Bacon er hun dog ikke ene om, idet den er lagt i hænderne på et nyt ledelsesteam. Udover Malene Dyhring, der tiltræder posten som adm. dir. efter fire år som producer hos Bacon og forinden har været på bl.a. Zentropa og Locomotion, består ledelsen af executive producer Christian Zethner, partner/instruktør Kasper Wedendahl, partner/instruktør Martin Werner samt nytiltrådte international executive producer Thomas Busch, der har ansvar for de internationale aktiviteter.

“Vi oplever en stigende udenlandsk efterspørgsel på vores instruktører, som har formået at skabe sig gode navne på den store scene. Ca. halvdelen af vores nuværende opgaver ligger uden for Danmarks grænser, og det potentiale vil vi naturligvis gerne udnytte optimalt. Med vores setup i Danmark og nye kontorer i Europa og USA forventer vi at kunne udvikle forretningen uden at gå på kompromis med vores kreative profil,” siger Malene Dyhring.