Hvordan følger man op på “sit livs eventyr”? Ja, måske ved at toppe det. Det er den øvelse, som det unge danske team Peter Ammentorp og Nicolai Villads nu er ved at arbejde på.
Da Ogilvy-hovedkontoret forrige sommer sendte teamet ud på en et år lang kreativ jordomrejse, skrev Bureaubiz om “To danske kreative på deres livs eventyr” – og eventyret ser vitterligt ud til at fortsætte. Ikke selve jordomrejsen, for teamet har sagt pænt farvel til Ogilvy-kontorerne i hhv. Shanghai, Paris, New York og Sao Paulo, men et nyt kapitel skrives lige nu i hjertet af Paris – nærmere bestemt Saint Germain, latinerkvarteret.
Her skal de være med til at bygge et nyt kontor for bureauet AKQA, der har over 1.100 ansatte i syv kontorer – nu otte – i Europa, USA og Kina.
“Vi blev kontaktet af Ajaz Ahmed, manden der stiftede AKQA for nu 17 år siden. Han spurgte, om vi havde interesse i at starte et Paris-kontor,” siger Peter Ammentorp.
“Resten af den dag fik vi ikke arbejdet så meget,” supplerer Nicolai Villads
AKQA blev i år udnævnt som Årets bureau på begge sider af Atlanten og var det mest vindende europæiske digitalbureau ved sidste sommers Cannes Lions – og det var netop ved verdens største kreativitets-festival, at bureauet første gang fik øje på de to danskere. I 2010 gjorde de sig bemærket ved både at tage guld i Young Lions og vinde Future Lions konkurrencen – sidstnævnte arrangeres af selvsamme AKQA.
Kort efter AKQAs henvendelse sagde teamet farvel til Ogilvy og goddag til en opbygningsfase, der har haft medvind fra begyndelsen: Nike er – som det hedder i de kredse – founding client, og 2012 markerer 12. året for et tæt samarbejde mellem de to parter.
“AKQA har længe gået med tanker om at åbne i Paris, og da Nike skubbede på i denne proces, så var vejen banet,” siger Nicolai Villlads.
“Nike og AKQA samarbejder så tæt, at planen er at give Nike siddepladser på det ny kontor. Vi har en daglig dialog med dem,” siger Peter Ammentorp.
Han og Nicolai Villads skal lede den kreative profil på et bureau, der lige nu er på 10 personer – med en plan om at rekruttere yderligere 40 i løbet af året, og dén proces er Peter og Nicolai i fuld gang med.
“Nike har fra starten ikke selv været interesseret i et traditionelt fransk team, men et internationalt. Vi har ansat Julien Veillon, associate creative director – en franskmand, men vi har kig på folk fra hele verden, også danske talenter og bl.a. også talentskoler i Tyskland og Sverige,” siger Nicolai Villads.
“Vi skal primært kommunikere til det franske marked, men ideerne skal gerne skabe international resonans. Hvis vi kan skabe misundelse hos de øvrige Nike-markeder, så har vi vundet,” siger Peter Ammentorp.
“Det er AKQAs – og vores – ambition at skabe et internationalt anerkendt bureau her i Paris,” siger Peter Ammetorp.
Den kreative dannelsesrejse i Ogilvy-regi er naturligvis en del af den bagage, som danskerne har taget med sig til Paris – hvor de som nævnt har arbejdet før.
“Vi sad på et internationalt bureau i Paris, men med en meget traditionel bureaukultur,” siger Nicolai Smith.
“Vi er meget inspireret af den brasilianske tilgang til bureauarbejde: Et fladt hierarki, en ydmyghed over for arbejdet kædet sammen med en åbenhed og at være tæt på kunden,” siger Peter Ammentorp.
En drøm, der går i opfyldelse, er sagt så ofte, at det lyder som en kliché – men for to personer, der blev færdige med deres uddannelse for blot halvandet år siden, klinger vendingen autentisk:
“Vi har flere gange talt om at starte noget op på egen hånd, og det er dét, vi gør nu – bare ikke med vores eget skilt på døren. Og så arbejde sammen med internationale kunder og i et internationalt miljø – det er fantastisk,” siger Nicolai Villads.
“Det, AKQA står for, matcher vores tilgang til den digitale markedsføring: At bruge kreativitet til at hjælpe og berige folks hverdag. Og det får stigende betydning i takt med, at den næste fase i den digitale renæssance indsætter, hvor produkter bliver digitale – f.eks. paraplyen, der kan fortælle dig, om det bliver regnvejr inden du tager hjemmefra,” siger Peter Ammentorp.
Og til sidst et par officielle ord fra AKQA og Nike i anledning af det nye bureau – ord, der ganske vist er overstrømmende, men som også anslår høje forventninger:
“Vi er helt igennem begejstrede for at samarbejde med AKQA i Frankrig. Med sine kreative talenter og sans for fornyelse er AKQA i en enestående position til at levere banebrydende digitale ideer og kampagner for Nike i Frankrig,” siger Manuel Douchez, head of brand communication for Nike France.
“Denne all-star kreative opstilling er et drømmehold for vores Paris-lancering. Vi ser frem til at nyde godt af store kreative talent-base i Frankrig – og skabe yderligere arbejdspladser,” siger James Hilton, AKQAs medstifter og kreative direktør.