Unge danskere i Paris med på Webby-shortliste

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Fire danske bureauer optræder på shortlisten til Webby – men to andre steder finder man et markant dansk fingeraftryk på nominerede.

Opdateret. Webby Awards kaldes Internettets – og webbureauernes – Oscar. Sammenligningen kan ses som en understregning af prisuddelingens betydning i denne del af branchen, og en erkendelse af, at Webby – med ”blot” sin 17. uddeling – endnu ikke er helt så fasttømret i brede kredse som filmakademiets pris.

Men hvem ved – om 10 år kaldes Oscaren måske for filmbranchens Webby.

Indtil da kan man kigge på shortlisten for 2013 – en shortliste, der nu er alt andet end short, idet en hurtig optælling melder om 5 nominerede i hver af de 170 kategorier – 850 i alt.

Det er mange arbejder, men få i forhold til det samlede antal indsendelser: 11.000 – rekord, i øvrigt – fra 60 forskellige lande.

På shortlisten optræder mindst en håndfuld danske arbejder – og de skal kæmpe om opmærksomheden fra både folket og medlemmerne af The International Academy of Digital Arts and Sciences.

Og de skulle gerne gøre det mindst lige så godt som sidste år, hvor 3 danske bureauer fik 4 priser: 2 til Hello Monday og 1 til hhv. KathArt Interactive og Spring/Summer.

De nominerede med dansk islæt:

  • Interactive Advertising & Social Media Campaigns – AKQA – Nike Barbershop

    Peter Ammentorp og Nicolai Villads fik som kreativ front i AKQA Paris Nike-samarbejdet i hus takket være en kampagne, der begyndte lokalt, men som blev spredt globalt. Nu belønnes den så med en nominering i Webby.
  • Consumer Electronics & Services -  Naked Communications – The Open Song Project for Nokia.

    “Vi er stolte og spændte – ikke kun over at være nomineret, men også at have fået en Webby Honore i “Best Use of Online media”. Nomineringen og Honoreen kommer oven på stor bevågenhed internationalt for idéen, og tidligere hæder fra både FWA og optagelse i Google Creative Sandbox, samt to nomineringer ved DIA 2013,” siger Casper Willer, managing partner i Naked Communications.
  • Blog – Cultural – The Inspiration – We Like Design.

    Danske Daniel Nicolajsen er for andet år i træk Webby-nomineret for sin blog, The Inspiration. Den tre år gamle blog er om alt det, der nu måtte inspirere ham. Den har 4 mio. besøg årligt, og Daniel Nicolajsen har over 100.000 følgere på Twitter. Han har tidligere været på UncleGrey og Zupa Recommended og er ved Libratone.
  • Public Service & Activism – Stupid Studio – Support Sustainable Fishermen for Greenpeace.

    “Det er en kæmpe anerkendelse at blive nomineret til en Webby Award, og vi havde selvfølgelig ikke sendt ind, hvis vi ikke havde troet på det. Men når det så rent faktisk sker, så bliver man selvfølgelig helt vildt stolt. Og også ramt af en mild panik”, fortæller Partner & Direktør i Stupid Studio, Daniel Gjøde.
  • Best Use of Video or Moving Image – North Kingdom og  UncleGrey – The Liberation for Only
  • Art – Hello Monday – Moma – Century of the Child
  • Branded Entertainment Scripted samt Media & Entertainment – DDB Berlin, Jo!Schmid og Nobody CPH – Move On for Deustche Telekom. 
  • Dansk instruktør, Asger Leth, og skuespiller: Mads Mikkelsen.