Af Bertel Henning journalist

De unge bevæger sig i lukkede chat-rooms, og deler ikke som tidligere. Virksomheder bør derfor finde nye veje. Det kan være Snapchat, som f.eks. Cult har afprøvet.

“Like, del og kommenter” er de tre mest brugte ord, når man taler om sociale medier. At skabe indhold, der helt af sig selv spreder sig er da også i sin essens ganske genialt set fra et marketingsperspektiv – der er bare et problem:

“For en 18årig er det at dele noget på sin Facebookvæg … om ikke abnormalt, så i hvert fald underligt. De unge bruger de sociale medier til at tjekke hinanden ud, men ellers foregår det meste af deres aktivitet i lukkede chatrum, siger Jacob Mouritzen, Director of Invention ved Mindshare og fortsætter:

“Man deler slet ikke i samme grad som tidligere og adfærden er i det hele taget ved at ændre sig til noget, man kan kalde private-social media. Det er bare ikke noget, der tales ret meget om i branchen.”

Forandringen i navnlig de yngste målgruppers SoMe-adfærd kalder på en reaktion fra virksomheder og marketingbureauer, der er nødt til at finde nye veje, hvis man skal nå ud på en effektiv og troværdig måde. Og derfor er der også behov for at ændre indstilling til, hvad platformene skal kunne og hvordan de skal bruges:

“Danske virksomheder har tidligere brændt fingrene på forskellige platforme – og fået tudet ørerne lidt for fulde af Some-evangelister, inklusive mig selv, om, at sociale medier er vejen frem – og pludselig viste det sig, at det var lidt sværere, end man troede at tjene penge på det,” uddyber han.

Risikovilligheden er der

Det er derfor – sammen med det forhold, at Danmark er et relativt lille marked, med tilsvarende små markedsføringsbudgetter – at eksempelvis Snapchat stadig ikke har fået den luft under vingerne, som det har i andre lande.

Snapchat er for svært at styre og måle, og bliver derfor hurtigt en ret dyr og usikker platform at bruge kommercielt. Men betyder det så, at danske virksomheder og bureauer skal droppe tanken og holde sig til de mere traditionelle sociale medier?

“Slet, slet ikke!,” slår Jacob Mouritzen fast.

“Vi var i Danmark rigtig hurtige på Facebook og Instagram, og vi var meget hurtige til at bruge det kommercielt, så risikovilligheden er der. Det handler bare om at bruge det rigtigt.”

Han fortsætter:

“Mit gæt er, at mange vil ramme en strategi, hvor de større spillere køber sig til en kampagne på eksempelvis Snapchat et par gange om året, mens små webshops, kunstnere og så videre sagtens kan bruge det hele tiden med succes.”

Cults Snapchat-army

Energidrikproducenten Cult er et af de brands, der ret tidligt forsøgte sig med Snapchat som redskab, blandt andet ved at invitere ti udvalgte influencers til at udgøre en Snapchat-army, der snappede fra nattelivet og fra events.

Head of Marketing, Karsten Jeppesen, betegner kampagnen som en succes – omend navnlig målbarheden var et problem, der gav sig det paradoksale udslag, at man bedst kunne registrere effekten ved at se på Facebook-interaktioner på baggrund af snapchat-videoerne.

 Svært at måle asociale medier

“Det er et problem, at man ikke kan måde det ordentligt. Det er min væsentligste anke og derfor, at vi ikke bruger mere af vores budget på det. Vi ved, at vi rammer nogle firstmovers, men hvis vi skal bruge flere penge på det, så kræver det at vi kan måle bedre på det. Og at vi kan se, at det styrker brandet eller salget,” er vurderingen fra Karsten Jeppesen, der til dels bakkes op af Jacob Mouritzen:

“Der er nogle måleparametre, men det er svært at oversætte det til KPI’er. Så de fleste større bureauer og virksomheder har nok haft lidt svært ved at se, hvad det her det skal. Det har jeg også selv, navnlig fordi det er svært at se skalerbarheden. Men det er kommet nu – nu kan man for eksempel købe annoncer og der er faktisk kommet nogle ret imponerende tal,” siger han.

Karsten Jeppesen ser da også potentialet:

“I gamle dage når man lavede en avisannonce, så vidste man heller ikke hvor mange der havde set den, så her er vi lidt tilbage til start på den måde. Så jeg synes ikke, man skal bruge Snapchat for enhver pris, men hvis man har det rigtige indhold til det, er det godt. Det er de små produktioner på mobilen der fungerer – og de er jo ret billige at lave.”

Endelig er brugen af etablerede influencers vejen frem på de nye, mere ‘asociale’ medier:

“Dem, vi har haft størst succes med, er dem, der har et netværk i forvejen. Det er også dem, der ved hvordan man aktiverer en gruppe forbrugere,” siger Karsten Jeppesen.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ daglige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev