De unge elsker Netflix

Sine Patulski,
redaktionsassistent

Streamingtjenester er et stort hit blandt danskerne. Det kan få store konsekvenser, og kræve en ny struktur i det traditionelle tv-marked, viser ny undersøgelse.

Flere end 100.000 danskere står til at erstatte deres TV-pakker helt eller delvist med streamingtjenester, viser en undersøgelse af IUM.

Der er kommet nye medietilbud: streamingtjenester som Netflix, HBO Nordic, Viaplay, DR TV, TV 2 Play mv. giver muligheden for at vælge og vrage mellem tv-serier og -udsendelser.

Seermønstrene har ændret sig, og IUMs undersøgelse viser, at udviklingen har medført, at det traditionelle tv-marked har mistet flere i den unge målgruppe i de seneste år.

Alene i 2016 sænkede de 15-29-årige deres flowtv-forbrug med over en fjerdedel.

Ifølge IUM er der nødt til at ske en ændring, hvis man vil følge med streamingmarkedet. I undersøgelsen er der 12%, der har skiftet til en ren streamingløsning, og 28% der overvejer det samme inden for de næste to år.

Der er ganske enkelt mange penge at spare, og så kan vi godt lide selv at styre, hvad vi skal se – og hvornår.

Streamingmarkedet i Danmark
Streamingmarkedet er i hastig vækst, og det er et hit blandt næsten alle danskere.

IUMs undersøgelse viser blandt andet, at 84% bruger en streamingtjeneste af og til – og at 62% blandt de 18-70-årige bruger mindst én streamingtjeneste ofte.

Især Netflix har et stærkt brand, og en stærk position på streamingmarkedet: 90% kender Netflix og 47% bruger tjenesten.

Samtidig er der 40%, der deler deres streamingtjenester med venner. Altså personer, der ikke er en del af husholdningen.

Det tyder på, at der er langt flere end de 47%, der reelt bruger Netflix.

De tre førende streamingtjenester målt i forbrug er Netflix, DR TV og Youtube.

HBO Nordic har potentiale til at lave markedets største abonnementsvækst i 2018-19.

De har nemlig et kendskab på 76%, men kun 19% brugere.

Læs mere om undersøgelserne her

Undersøgelserne er udført i sensommeren og vinter 2017 af IUM’s analyseenhed, Insights.

Metode: Udvidet internetskemaer om mange brugerforhold, udfyldt af 1504 personer mellem 18-70 år.