Unge fravælger kreativiteten i den digitale verden

Peter Engholm
25@mail.dk

Web er et relativt ungt medie og har et naturligt tag i unge mennesker. Men ikke i forhold til reklame, lyder det fra webbureau. Det skal en ny pris råde bod på.

“Selvfølgelig beskæftiger de unge sig med digitale ting, men det sker ikke i forhold til reklame og markedsføring. Vi ser det også inden for uddannelsessystemet: Enten fokuseres der på ideen, eller også på den tekniske forståelse. Vi vil gerne have, at idé og teknik – kreativiteten og det digitale – mødes,” siger Martin Schultz, stratetic director på webbureauet Plant.

Han har på den baggrund taget initiativ til en konkurrence; DIA Future – en pris ved Danish Internet Award, der henvender sig til studerende ved kreative uddannelser. Prisen præsenteres af FDIM og Huset Markedsføring i samarbejde med Plant.

“Selv DIA, der kører nu for syvende gang, kan have behov for en vitaminindsprøjtning. I forbindelse med en anden pris, Creative Circle Award, har de unge gennem flere år haft deres egen pris, YCCA, og her er en af de tre kategorier digitale. Jeg vil tro, at hvis du spørger de studerende om DIA og Creative Circle, så vil 90 pct. kende Creative Circle, og 10 pct. kender DIA. Dén kendskabsgrad skal DIA Future hæve,” siger Martin Schultz.

Huset Markedsføring har de sidste tre år været medarrangører af DIA og har ifølge udviklingschef Jan Maagaard også en naturlig interesse i at støtte branchens kommende kreative.

“Ideen om at fremme unge kreatives kompetencer og viden inden for de digitale marketingdiscipliner ligger til højrebenet for Huset Markedsføring og passer godt med den kamp, vi til dagligt fører for at øge marketingkompetencen i dansk erhvervsliv,” siger Jan Maagaard.