Ungt dansk bureau bag globalt netværk

Peter Engholm
25@mail.dk

Finansiel teknologi rykker, men PR-bureauer med 100 pct. fokus på fintech er der få af; sådan ca. 1 i Danmark. Bureauet har samlet globalt ligesindede i nyt netværk.

Tænk på Nets, Mobilepay, kontaktløs Dankort, Apple Pay. Finansiel teknologi buldrer frem, men på bureausiden er der langt mellem eksperterne – i al fald når det gælder bureauer, der kombinerer PR og konsulentrådgivning med 100 pct. fokus på fintech.

Det danske bureau, Norfico, hævder at være det første bureau i Norden, der tilbyder denne kombination.

Bureauet – fra marts i år og hvis navn er en forkortelse for Nordic Fintech Consulting – har to partnere, Kristian Thure Sørensen og Michael Juul Rugaard, begge med en nær fortid i Nets og sidstnævnte også med en bureaubaggrund.

At være det – tilsyneladende – eneste PR-bureau i Norden med rendyrket fokus på fintech gjorde blot, at Norfico måtte kigge bredere ud for at finde ligesindede.

Denne søgen har nu resulteret i  verdens første globale PR-netværk inden for området; The Global Fintech PR Network, som består af 9 bureauer fra 5 kontinenter og 8 lande. Medlemmerne kommer nærmere bestemt fra Austin, København, London, New York, Sao Paulo, Singapore, Sydney, Madrid og Tel Aviv.

I New York hedder medlemmet Vested – et bureau, der åbnede sidste år og nu har 20 medarbejdere. CEO i Vested Dan Simon siger om det nye netværk:

”Vi har selv i Vested talt om at gøre noget lignende, men det blev så København, der tog initiativet. For bureauerne i netværket er nogle af de vigtigste fordele lead sharing, fælles servicering af kunder og samarbejde om internationale projekter. Medarbejderne fra et bureau i netværket kan rejse til et andet sted i verden og arbejde hos et søsterbureau i en periode.”

Fra et hjemligt synpunkt lyder det fra Michael Juul Rugaard:

”Hovedparten af danske PR-bureauer henvender sig i princippet til hvem som helst. Men i Norfico og i det nye netværk mener vi, at en forudsætning for at skabe værdi for kunderne er et indgående kendskab til den branche, de er en del af. Det bliver ikke mindst tydeligt inden for meget komplekse brancher som fintech,”

Han suppleres af Kristian Thure Sørensen:

”Ved at specialisere sig bliver man i stand til at møde sin kunde i øjenhøjde, man kan hurtigt sætte sig ind i kundens behov og fungere som en aktiv medspiller og strategisk sparringspartner.”

Norfico henter ikke kun sine kunder fra Norden, men også fra virksomheder bl.a. i Canada og Indien.

De to partnere står foran ansættelsen af to senior konsulenter – begge hentet på kundeside, ikke fra andre PR-bureauer. Desuden er Norfico gået i partnerskab med verdens førende konsulenthus inden for betalings- og identitetsteknologi, Consult Hyperion i London og New York.