Ungt dansk selskab producerer global Ikea-film

Peter Engholm
25@mail.dk

Ikeas velgørenhedsfond lancerer kampagne for børns ret til at lege. Filmen er dansk instrueret og produceret.

Let’s play – for change, lyder opfordringen fra Ikea Foundation i en ny, global kampagne, der har et kraftigt aftryk af dansk kreativitet.

Budskabet er, at for hver børnebog og legetøj solgt i Ikea i perioden 20. november til 24. december, går der 1€ til Ikea Foundation. En velgørenhedsfond, som ønsker at skabe bedre vilkår for børns muligheder for at lære, lege og udvikle sig.

Fonden ønsker med den aktuelle kampagne at fokusere stærkere på børns behov for at lege – og være børn, mens de er det. Frem for at sidde bag en computerskærm, arbejde i fars butik, slide i marken, være ensom eller slet og ret kede sig.

Ikea Creative Hub i Malmö er bureau på filmen, der er udviklet og produceret i samarbejde med det danske MadCall Communication, København.

Selskabet er søster til U Itsch I Scratch, og Ikea-filmen er en slags offentlig premiere på MadCalls arbejde. Producer Stig Lauritzen siger:

”MadCall Communication kan hjælpe virksomheder med stærkere visuel kommunikation, internt som eksternt. Vi arbejder i krydsfeltet mellem rådgivning, kreativ udvikling og så produktion af visuel kommunikation, hvilket typisk vil være kortere eller længere film. Ikea-filmen er et lysende eksempel på netop dette.”

Instruktør på filmen, Mikkel Blaabjerg, har været med fra de første kreative spadestik og udviklet storyline i tæt samarbejde med det kreative team fra Ikea Creative Hub.

Resultatet er en film med et revolutionært skær – blot med børn i rollerne som oprørsleder, den indre cirkel af tro væbnere, de første medløbere og så den voksende skare af tilhængere, som går med i ‘oprøret’ undervejs.

Filmen er tiltænkt at gå verden rundt med sit universelle budskab, og Mikkel Blaabjerg siger:

”Børns leg er under pres i en global verden. Legen forsvinder på grund af konflikter, børnearbejde, fattigdom eller forældres travle hverdag. Leg er livsnødvendig for børn – for deres videre udvikling og trivsel. Jeg vil gerne råbe alle voksne på planeten op og spørge: ’Kan I huske, dengang i selv legede?’ Det har vi så gjort gennem en visuel boblende stikpille, der tager udgangspunkt i den lykke, der er indeni os alle, når vi leger.”

Ikea Foundation – Let’s Play

  • Kunde: IKEA
  • Bureau: IKEA Creative Hub
  • Kreativ ansvarlige: Morten Kjær (Creative Director), Niklas Skjelterwijk (Art Director), Antonio Ceballos (Digital Creative), Melani Schultz (Copywriter), Theis Riebke (Creative Planner)
  • Projektleder: Louice Alvarson
  • Producent: MadCall Communication
  • Instruktør: A+B alias Mikkel Blaabjerg & Sune Albinus
  • DOP: Kasper Wind
  • Producer: Stig Lauritzen & Mads Marstrand
  • Optagelser: Location i Litauen