Ungt dansk stjerneskud bag amerikansk bil-kampagne

Peter Engholm
25@mail.dk

En dansk ADer – og tidligere guld-vinder i Cannes – er lead på flere accounts hos David&Goliath i Los Angeles samt aktuel med en række film for Kia.

En guldløve i Cannes kan være en yderst effektiv karrierekanon. Om det er tilfældet for den 31-årige AD’er, Kristian Grove Møller, skal være usagt, men når CV’et i 2006 for alvor tager fat med guldløver i Cannes med Fremfab/LBi for Nikefootball, så er hans nuværende placering måske ikke så overraskende.

Kristian Grove Møller er Associate Creative Director på Los Angeles-bureauet, og han er lead på både Kia- og NFL-accounten.

David&Goliath har netop færdiggjort fem spots for Kia med basketball-spilleren Blake Griffin – film, der kommer til at køre i heftig rotation under NBA-sæsonen i USA. De to første film er lagt online, se nederst i artiklen.

De seneste godt fire år har Grove Møller – med kælenavnet, og det i USA lettere udtalelige, Kriss Créol – befundet sig udenlands. Han rekapitulerer således:

”Jeg var hos In2media indtil sommeren 2008. Så tog jeg til New York for at arbejde freelance med kunder som Mercedes og Adobe. Det varede nu ikke længe, for efter tre måneder kom jeg til Sid Lee i Montréal, hvor jeg var lead creative på Adidas Originals globalt, som bureauet netop havde vundet. Efterfølgende tilbragte jeg godt to år i Amsterdam, hvor jeg var med til at starte Sid Lee-kontoret – og forsatte mit arbejde for Adidas,” siger Kristian Grove Møller. 

For et år siden var det imidlertid tid til at prøve noget nyt, og det nye blev stillingen hos David&Goliath i Los Angeles, der bl.a. har California Lottery, Carl Jr, Universal Studios Hollywood og Mirage Las Vegas på kundelisten.

På Kristian Grove Møllers danske del af CV’et står – ud over Framfab/LBi og In2media – også Adtomic og bl.a. guld ved Creative Circle i 2010 (i Motion Graphics) for hans medvirken i Adidas Originals.

https://www.youtube.com/watch?v=U1h1aVorUjc

https://www.youtube.com/watch?v=BGnhQGeyjWM