Ungt digitalbureau har fået flere hoveder – og flere ben

Peter Engholm
25@mail.dk

Spring/Summer startede i 2013 og er kommet så godt fra start, at det i år har kunnet investere i flere hoveder – og flere kompetencer. Overskuddet bruges også til internationale pitches og egne projekter.

Da Carlsberg i sidste uge fortalte om den digitale platform for sine globale brands, var det med Spring/Summer som bureau. En stor opgave for et lille, ungt dansk bureau – men samtidig et bureau, der er vokset til dobbelt størrelse, fra 4-5 til 9 medarbejdere på halvandet år, og som rummer betydelig international rutine, bl.a. ved kreativ direktør Robert Thomsen, der i juni kom til bureauet efter fire år hos AKQA London som Creative Director.

Spring/Summer blev stiftet som digitalbureau af Pelle Martin i begyndelsen af sidste år. Det havde forinden – i et andet selskab, i et andet set-up – været samlingspunkt for tre mindre enheder: Pelle Martins forrige bureau, I Am Pelle, UX-specialisten Jeppe Kruse og digitalbureauet Relax We Are The Good Guys.

”Navnet Spring/Summer klingede af livsstil, og vi var sammen om Georg Jensen som kunde. Jeg fik lov til at fortsætte med navnet som digitalbureau, og Jeppe gik med. Vi har bredt ideen om livsstil lidt ud. Den første kunde var YouSee, og det krævede en person, der kan styre store processer – og så blev Frederik Dufva account director. Kort efter kom hollænderen Sander Kuypers fra R/GA og svenskeren Henrik Dahlqvist fra Tools i LA også til, og så var vi i gang,” siger Pelle Martin.

Han fortsætter:

”2013 var et rigtig godt år – så godt, at vi i år har kunnet investere yderligere i kompetencer. Vi er ni faste medarbejdere nu, og vi er udelukkende en kreativ afdeling. Det svarer omtrent til den kreative afdeling, der var på In2media, da jeg forlod bureauet i sin tid.”

Skab værdi og slå benene væk

Spring/Summers kundeliste omfatter, ud over Carlsberg, Georg Jensen og YouSee, bl.a. FCK, TV2 og Uniqlo, som bureauet for nylig vandt guld for i One Show i New York. Kunderne kan være vidt forskellige, men tilgangen er den samme:

”Vi er meget designorienterede og laver ikke så mange egentlige kampagner. Det er snarere services og platforme – noget, der giver brugeren værdi,” siger Robert Thomsen, der om bureauets eventuelle vækst tilføjer:

”Vi skal vokse med opgaverne. Kald det idealistisk, men vi skal være grundige til at ansætte dygtige folk og ikke vokse så hurtigt, at vi må gå på kompromis.”

Han suppleres af Pelle Martin:

”Vores tilgang er meget håndværksmæssig, hvadenten det er kreativt eller strategisk, og vi arbejder tæt sammen med kunden. Også her kommer talentet ind: Det er nu engang vigtigt at kunne slå benene væk under kunden. Så går det meget lettere derfra, og man skal ikke kæmpe om processen.”

Andet forretningsben: Internationale pitches

Kunderne hos Spring/Summer er for en stor dels vedkommende danske – med internationalt udsyn. Det har Spring/Summer også, og det er ved at tage fast form som bureauets andet ben.

”Vi er repræsenteret af produktionsselskabet Unit9, der har kontorer i bl.a. London, San Fransisco, New York og Firenze. De giver os briefs på internationale pitches, hvor vi byder ind på det interaktive, det digitalt kreative. Det er anderledes end dét, vi laver til hverdag: Store budgetter, men kun et lille hjørne, og tingene går generelt langsommere,” siger Pelle Martin.

”Til gengæld kan vi arbejde med pitchen i nogle dage og skal ikke rive 100vis af timer ud. Vi har fået en håndfuld arbejder på den konto, bl.a. en lookbook for Reebok – som netop i dag har vundet en FWA Mobil award. I denne type projekter møder man sjældent slutkunden, men kan udelukkende fokusere på arbejdet,” siger Robert Thomsen.

”De internationale pitches via Unit9 er en af grundene til, at vi nu er to kreative chefer – vi kan have hands on på alle vores daglige opgaver og samtidig kunne drive disse pitches,” siger Pelle Martin.

Tredje forretningsben: Sideshow

Det tredje ben i Spring/Summer er bureauets egne projekter, med den interne betegnelse Sideshow. Og det skal netop ses som nr. 3 i den prioriterede rækkefølge.

”Vi tager til London hele bureauet og holder kickoff på vores Sideshow. Vi skal udvikle ideer, der skal blive til services og produkter. Vi pitcher ideer ind og lægger en projektplan. Ideerne er fælles, og vi er fælles om at følge dem til dørs – man løber videre med projektet, hvis en anden ikke har tiden,” siger Robert Thomsen.

”Vi vil gerne vise os selv og andre, hvad vi kan lave, når vi har helt frie hænder – jeg tror, at det bliver sjovere for alle. Ideerne er fælles – det er økonomien også. Hvis ideerne bliver til forretning, så bliver overskuddet fordelt. Halvdelen går til bureauet, som har lagt ud for den investerede tid, og halvdelen går direkte til medarbejderne,” siger Pelle Martin.