Unilever-koncernen er en af de virksomheder, der markerede sig som en del af paradigmeskfitet i Cannes sidste år. Man skal tage et ansvar for verden, men det skal være en integreret del af strategien, og det er i orden at tjene penge: Good for me, good for you, and good for the world.
At det kan betale sig – og at man bliver nødt til det for at overleve som virksomhed, fortæller Unilevers topchef, Paul Polman om i Børsen i dag.
”Skal kloden overleve – og skal virksomhederne have kunder med købekraft – bliver vi nødt til at tænke ansvarligt. Den korte udgave: Virksomheder skal forbedre det samfund, de er en del af, ikke bare undlade at gøre skade”, siger han i et interview med Børsen, der mødte ham på den netop overståede CSR-konference i Holstebro.
Og ordene er ikke blot ord. Unilevers topchef har en plan – Sustainable Living Plan, der har til formål at forbedre levevilkårene for en milliard mennesker.
Det skal gøres ved at fordoble salget og halvere det økologiske fodaftryk på ti år. Og ifølge Børsen er han godt på vej, idet Unilever er vokset med 40 procent på fire år, aktieværdien er steget, ressourceforbruget er faldet og der er stadigt flere, der gerne vil arbejde hos Unilever.
Paul Polman er sikker på, at hvis en virksomhed ikke tager et ansvar og gør sit til, at verden bliver et bedre sted at leve, så vil forbrugerne vende den ryggen (Børsen Executive, p. 5-6).