Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Reklamebureauet har Toyota på kundelisten, men bureauets formand siger alligevel offentligt, at Toyota burde stoppe reklamer, indtil man har ordnet problemerne med bilerne.

Det hører til sjældenhederne, at se reklamebureauer offentligt diskutere kommunikations-strategier med deres kunder.

Men det er faktisk, hvad man kan opleve mellem Saatchi & Saatchi og Toyota.

Bureauets formand, Bob Seelert, siger til den australske avis, The Sunday Morning Herald, at Toyota efter hans mening skal trykke på pauseknappen, mens selskabet reparerer de mange tilbagekaldte biler og får løst problemerne.

“Vores holdning over for dem er, at det i denne situation ikke giver mening at reklamere. Som konsekvens bør de overveje, hvordan de kan ordne bilerne, og når det er gjort, kan vi overveje, hvordan vi kan hjælpe med at relancere deres position”, siger Bob Seelert.

Det er dog ikke et råd, som Toyota har taget imod. En talsmand siger til avisen, at man ikke har tænkt sig at stoppe reklamering.

“Absolut ikke. Vi fortsætter med at reklamere i alle hoved-medier”, lyder det. Og der sigtes ikke kun til tilbagekaldelses-information – men også lancering af nye modeller.

Bob Seelert fortæller desuden, at bureauet allerede arbejder på en relancering af Toyota-brandet, som mest sandsynligt vil starte i USA.

Toyota har måttet tilbagekalde et stort antal biler og det har ramt firmaet hårdt, fordi det ellers har et ry for stor pålidelighed.

Kommentarer

  1. For mange, mange år siden skulle British Rail (den engelsk pendant til DSB) til møde hos Saatchi. De to Saatchi-brødre lod dem vente i receptionen i meget lang tid, mens de fik dårlig kaffe og klamme ostemadder. Da brødrene endelig dukkede op, fik British Rail den besked, at hvad de lige havde oplevet i dårlig service, var det samme, som de selv bød deres kunder hver eneste dag – og før de fik styr på det, kunne de godt glemme alt om at komme på Saatchis kundeliste…
    Sandhed eller en skrøne – who cares?

  2. Min yngste søn har engang ædt en hel løvfrø. Jeg siger dig, han blev gul og blå i hovedet.

  3. Especially in a crisis you need to talk, to communicate, to have a conversation with your consumers. You definitely shouldn’t be quiet in that period of time. But to introduce a new car model might not be the ideal thing to do. But please talk. And please not with a corporate voice but with the voice from real people talking to real people. In this time, more than ever, they need a good agency just doing their job.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club