Usædvanlig diskussion om strategi mellem Saatchi og Toyota

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Reklamebureauet har Toyota på kundelisten, men bureauets formand siger alligevel offentligt, at Toyota burde stoppe reklamer, indtil man har ordnet problemerne med bilerne.

Det hører til sjældenhederne, at se reklamebureauer offentligt diskutere kommunikations-strategier med deres kunder.

Men det er faktisk, hvad man kan opleve mellem Saatchi & Saatchi og Toyota.

Bureauets formand, Bob Seelert, siger til den australske avis, The Sunday Morning Herald, at Toyota efter hans mening skal trykke på pauseknappen, mens selskabet reparerer de mange tilbagekaldte biler og får løst problemerne.

“Vores holdning over for dem er, at det i denne situation ikke giver mening at reklamere. Som konsekvens bør de overveje, hvordan de kan ordne bilerne, og når det er gjort, kan vi overveje, hvordan vi kan hjælpe med at relancere deres position”, siger Bob Seelert.

Det er dog ikke et råd, som Toyota har taget imod. En talsmand siger til avisen, at man ikke har tænkt sig at stoppe reklamering.

“Absolut ikke. Vi fortsætter med at reklamere i alle hoved-medier”, lyder det. Og der sigtes ikke kun til tilbagekaldelses-information – men også lancering af nye modeller.

Bob Seelert fortæller desuden, at bureauet allerede arbejder på en relancering af Toyota-brandet, som mest sandsynligt vil starte i USA.

Toyota har måttet tilbagekalde et stort antal biler og det har ramt firmaet hårdt, fordi det ellers har et ry for stor pålidelighed.