Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Filmmanden Anders Morgenthaler har tænkt nye kommercielle tanker omkring sin nye børnefilm. Et spinoff skal nu bruges til at sælge frugt til børn i Coop. Der er tale om et langsigtet strategisk projekt.

Engang oplevede man, at reklame-konceptet, Polle fra Snave, blev til en spillefilm. Nu forsøger filmmanden, Anders Morgenthaler, så at gå den modsatte vej

Udgangspunktet er en ny film under titlen, Æblet og ormen, der handler om det superambitiøse æble Torben, som ønsker en fremtrædende plads som præmieæble i supermarkedet. Ormen skal bare finde føde nok til blive en smuk sommerfugl, og de to skal således finde ud af at leve tæt sammen.

Ud af denne historie har Anders Morgenthaler så skabt Frugtfjolserne, der skal få børn og ungetil at proppe indkøbskurven med frugt og grønt i stedet for slik.

Det koncept bliver kørt ud i Coop’s 1000 butikker og Anders Morgenthaler ser det som en anderledes markedsføring af filmen og en alternativ indtægtskilde for en branche, der kæmper for at blive en lønsom forretning.

“Det farlige er selvfølgelig, om man holder fast i den kunstneriske integritet, så man ikke bare ender med at skabe en lang reklame, som man gjorde i “Polle fra Snave”. Vi lægger meget vægt på at skabe filmen først og så videreudvikle søsterkoncepter”, siger Anders Morgenthaler til Børsen.

Hos Coop karakteriserer man Frugtfjolserne som Danmarks hidtil største projekt for at få børn til at spise frugt. Det understreges, at der ikke er tale om en enkeltstående kampagne, men om et strategisk projekt, der skal fungere i årene fremover med betydeligt økonomisk potentiale.

“Vi ønsker, at danske børn skal spise mere frugt og grønt. Det tror vi kan lykkes, hvis vi tilbyder frugt og grøntsager, der smager godt – og ved at præsentere varerne på en måde der appellerer til børn. Derfor var vi glade, da vi fik en henvendelse fra Anders Morgenthaler. Det har nu udviklet sig til vores største projekt nogensinde, som vi forventer vil give mange børn et nyt og bedre forhold til frugt og grønt i løbet af de kommende år”, siger kategorigruppechef Povl-Erik Andersen, Coop.

I første omgang lanceres 7 frugt og grønt produkter i det nye univers, der præsenteres i et design udviklet af Anders Morgenthaler og Copenhagen Bombay Productions. Det er snackagurker, slikærter, små sprøde gulerødder, kernefrie druer, tørret frugt, små crisp æbler og snacktomater. I løbet af året vil der komme nye varer til afhængigt af sæsonerne.

Når så filmen får premiere vil man møde en række nye figurer i butikkerne. Det er: Tryllestænger (snackagurker), Karaterødder (snack gulerødder), Rekorddruerne, Komiktomater, Det Tørre Tæskehold (tørret frugt), Æbleartisterne og Prutorkesteret (slikærter).

Kommentarer

  1. “…få børn til at spise frygt” lyder væmmeligt!

    Men ellers et interessant projekt.

    😉

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club