For nogle år siden hed Lalandias bureau, Hartmann, Schmidt & Ravn. Men bureauet gik ned, og i stedet fortsatte Lars Hartmann med at håndtere selskabet på freelance basis – også efter, at han begyndte hos Saatchi & Saatchi.
Nu skal Lalandia ud i en større kampagne for at kommunikere nogle nyheder i både Billund og Rødby – men det bliver ikke Lars Hartmann, der kommer til at stå for opgaven.
Han er blevet udfordret af kunden – men det har vist sig at være en noget usædvanlig udfordrer.
Lalandia har nemlig valgt at satse på en idé udviklet af TV 2 Inhouse Productions.
“Lars Hartmann har gjort et godt stykke arbejde for os. Freelance set-up’et har givet os høj kvalitet for pengene. Men vi står med en opgave nu, hvor vi skal have markedsført nyheder, der repræsenterer investeringer på 60 mio. kr., og det er en opgave, der måske kræver noget mere,” siger salgs- og marketingchef, Henrik Høgstrup og fortsætter:
“Da jeg fortalte vores kontakt hos TV 2, at vi overvejede at få rystet posen og kigget på vores tilgang til kommunikationen, så mente han, at det var noget TV 2 kunne hjælpe med via deres Inhouse Productions, og da vi kiggede på forslagene fra dem og fra Lars Hartmann, kunne vi bedst lide deres, så nu drøfter vi det videre med dem.”
Henrik Høgstrup understreger, at beslutningen ikke er endelig. Han fortæller desuden, at et tredje bureau havde solgt sig ind til Lalandia – men det havde overset en konkurrerende kunde, og kom derfor aldrig med et bud.
Han ser ikke noget problem i at arbejde sammen med TV 2.
“Som kunde er jeg først og fremmest interesseret i at få løst vores kommunikationsopgave, så jeg får mest kvalitet inden for vores budgetramme,” siger Henrik Høgstrup.
Lars Hartmann, der netop har forladt sit job hos Saatchi for at starte en free-lance tilværelse, undrer sig over at skulle konkurrere med TV 2.
“Lalandia er en kunde, som jeg har samarbejdet med i adskillige år, og derfor ville jeg selvfølgelig gerne fortsætte. Men det er helt fair, at de gerne vil udfordre mig. Dog synes jeg, det er noget mærkeligt, at komme op mod TV 2, som jo ellers i andre sammenhæng er en samarbejdspartner for bureauer – store som små,” siger Lars Hartmann.
Bureaubiz ville gerne høre fra TV 2, hvor langt de vil gå i forhold til at konkurrere med bureauer samt, hvordan man styrer prissætningen for at undgå at komme til at optræde konkurrenceforvridende.
Men det er ikke lykkedes at få kontakt med nogen, der har kunnet svare på spørgsmålene.