Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Selskabet ønskede at udfordre sin hidtidige samarbejdspartner. Resultatet blev, at man nu har valgt TV 2 Inhouse Productions til at arbejde videre med større kampagne.

For nogle år siden hed Lalandias bureau, Hartmann, Schmidt & Ravn. Men bureauet gik ned, og i stedet fortsatte Lars Hartmann med at håndtere selskabet på freelance basis – også efter, at han begyndte hos Saatchi & Saatchi.

Nu skal Lalandia ud i en større kampagne for at kommunikere nogle nyheder i både Billund og Rødby – men det bliver ikke Lars Hartmann, der kommer til at stå for opgaven.

Han er blevet udfordret af kunden – men det har vist sig at være en noget usædvanlig udfordrer.

Lalandia har nemlig valgt at satse på en idé udviklet af TV 2 Inhouse Productions.

“Lars Hartmann har gjort et godt stykke arbejde for os. Freelance set-up’et har givet os høj kvalitet for pengene. Men vi står med en opgave nu, hvor vi skal have markedsført nyheder, der repræsenterer investeringer på 60 mio. kr., og det er en opgave, der måske kræver noget mere,” siger salgs- og marketingchef, Henrik Høgstrup og fortsætter:

“Da jeg fortalte vores kontakt hos TV 2, at vi overvejede at få rystet posen og kigget på vores tilgang til kommunikationen, så mente han, at det var noget TV 2 kunne hjælpe med via deres Inhouse Productions, og da vi kiggede på forslagene fra dem og fra Lars Hartmann, kunne vi bedst lide deres, så nu drøfter vi det videre med dem.”

Henrik Høgstrup understreger, at beslutningen ikke er endelig. Han fortæller desuden, at et tredje bureau havde solgt sig ind til Lalandia – men det havde overset en konkurrerende kunde, og kom derfor aldrig med et bud.

Han ser ikke noget problem i at arbejde sammen med TV 2.

“Som kunde er jeg først og fremmest interesseret i at få løst vores kommunikationsopgave, så jeg får mest kvalitet inden for vores budgetramme,” siger Henrik Høgstrup.

Lars Hartmann, der netop har forladt sit job hos Saatchi for at starte en free-lance tilværelse, undrer sig over at skulle konkurrere med TV 2.

“Lalandia er en kunde, som jeg har samarbejdet med i adskillige år, og derfor ville jeg selvfølgelig gerne fortsætte. Men det er helt fair, at de gerne vil udfordre mig. Dog synes jeg, det er noget mærkeligt, at komme op mod TV 2, som jo ellers i andre sammenhæng er en samarbejdspartner for bureauer – store som små,” siger Lars Hartmann.

Bureaubiz ville gerne høre fra TV 2, hvor langt de vil gå i forhold til at konkurrere med bureauer samt, hvordan man styrer prissætningen for at undgå at komme til at optræde konkurrenceforvridende.

Men det er ikke lykkedes at få kontakt med nogen, der har kunnet svare på spørgsmålene.

Kommentarer

  1. Skulle man spørge Henrik Høgstrup, hvad han har fået i rabat på mediebudgettet?

  2. Ja, og skulle man spørge TV2 om de også vil gå i pitch om Tuborg, Nordea, IKEA, Telia, DSB og andre kunder med store bureauer i ryggen?

  3. Det bliver spændende at se løsningen. Indtil da vil jeg forbeholde mig retten til en vis portion sund skepsis. Reklameideer og -produktioner kan øjensynligt leveres af de fleste i dag. Så længe prisen er lav nok. Det er bare sjældent kvaliteten følger med.

  4. Men som Niels Heilberg ganske rigtig kommenterede i artiklen om DR licens der undgik et bureau:

    “Og siden hvornår har reklamebranchen haft patent på at få ideer?”

  5. Hej Hanne. Hvis man kunne give “likes” her, ville jeg give dig den største, jeg kunne finde. Vi har selv lige prøvet det samme. Vi hverken kan eller skal selvfølgelig holde på en kunde, der ikke er tilfreds med samarbejdet, men det var da med en vis undren, vi kunne konstatere, at vi var oppe med TV2.

  6. Er der ikke en interessant historie for journalisterne på BB – i at grave lidt i om TV2 har vundet på idé eller på pris. På mig lyder det som om Jens Hansen også har tabt en kunde til TV2. For hvis det er prisen de vinder på, så er det jo interessant i forhold til hvad vi andre betaler for samme medie…

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club