US-bureauer: Største fald i omsætning i 66 år

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Krisen slog meget hårdt igennem på det amerikanske bureaumarked i 2009. I Danmark ser tallene foreløbig lidt pænere ud.

Det amerikanske medie, Advertising Age opgør det selv således: en god og en dårlig nyhed til bureauverdenen.

Den gode er, at udviklingen her i 2010 ser ud til langsomt at kravle op igen.

Den dårlige er, at 2009 medførte det støre fald i omsætning i de 66 år, hvor bladet har produceret en Agency Report.

Faldet blev på 7,5 pct. for den samlede bureauverden inden for marketing og kommunikation – reklame, marketing services, health care, pr – til 28,4 mia. USD (150-160 mia. kr.). Det fald matcher meget godt et fald på 7,8 pct. i job inden for branchen.

De digitale bureauer klarede sig klart bedst med en lille omsætningsfremgang, mens næstbedste var healthcare der nøjedes med et lille fald

Den samlede opgørelse ser således ud:

  • Digitale bureauer steg med 0,5 pct. til 3,85 mia. USD
  • Healthcare faldt med 1,6 pct. til 2,64 mia. USD
  • Direct marketing faldt med 7,4 pct. til 4,94 mia. USD
  • Pr faldt med 8,9 pct. til 3,08 mia. USD
  • Reklamebureauer faldt med 9,3 pct. til 9,38 mia. USD
  • Mediabureauer faldt med 10,3 pct. til 1,9 mia. USD
  • Promotion faldt med 13,1 pct. til 2,58 mia. USD

I Danmark ser tallene foreløbig lidt pænere ud. Bureaubiz har på nuværende tidspunkt 41 regnskaber i hus med en bruttoavance på lige under 1 mia. kr. Der er tale om en status quo bruttoavance, hvorimod overskuddet for de 41 bureauer er faldt med 34 pct.

Det skal dog bemærkes, at kun 4 ud af de 20 største bureauer indtil nu har offentliggjort regnskab.

Fra AdAge rapporten kan yderligere nævnes, at det størsste enkeltbureau nu ikke skal findes på Madison Ave. men derimod i Arkansas i skikkelse af det data-fokuserede direct-bureau Acxiom Corp.

Publicis Groupe har gennem opkøb overhalet Interpublic som verdens tredjestørste bureaugruppe efter WPP og Omnicom.

Rapporten bygger på 883 bureauer.