Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

Advokater markedsfører sig typisk analogt eller via lovprisninger på egne hjemmesider. Delacour Dania går en ny vej og har lanceret en jura-app.

Opdateret. Applikationer til mobilenheder er ikke nyt – alene i App Store rundede man i marts i år 25 milliarder downloadede apps. Men der findes stadig hvide pletter på the app map, og nu gør et af landets større advokatfirmaer, Delacour Dania, sit til at fylde et tomrum ud.

Man har netop lanceret app’en Jura FAQ, i form af 2. version til iPad og iPhone og 1. version til Android.

”Vi ønsker at give et overblik over vores ydelser – ud fra brugernes synspunkt. Forstået sådan, at vi har bedt alle vore teams om at identificere de 5-10 mest udbredte spørgsmål, som folk typisk roder med. Vi giver så de faktuelle svar på spørgsmålene – og henviser derudover til vores eksperter,” siger Carl Erik Skovgaard Sørensen, advokat og partner i Delacour Dania – samt ansvarlig for app’en.

Der findes internationale apps af denne type, men Carl Erik Skovgaard Sørensen er ikke bekendt med tilsvarende apps fra nogle danskejede advokatfirmaer, og han medgiver, at app’en er en usædvanlig måde at markedsføre juridiske problemstillinger på.

”De fleste advokatfirmer markedsfører sig offline, med printannoncer og brochurer. Den digitale del af markedsføringen er ofte lovprisninger på hjemmesiden,” siger Carl Erik Skovgaard Sørensen.

Målet med Jura FAQ-appen er at klæde folk bedre på, når de står med et spørgsmål af juridisk karakter. Og ved at komme et spadestik dybere på forhånd, kan man indledningsvist spare lidt advokat-tid, hvis ens problem kræver advokatbistand. Derudover behandler app’en også emner, der ikke nødvendigvis kræver et smut forbi en advokat.

”Svar på faktuelle spørgsmål er en god begyndelse, men det kan aldrig erstatte rådgivning, der jo også omfatter vurderingen af den konkrete case og dens eventuelle psykologiske elementer,” siger Carl Erik Skovgaard Sørensen.

App’en er langt overvejende et BtB-værktøj, idet den omfatter 30 emner inden for erhvervs jura og 7 emner inden for privat jura, bl.a. arv, skilsmisse … og hestehandel.

”App’ens emner afspejler vores specialer. Generelt er langt de fleste advokat-sager erhvervsrelaterede, og i vores tilfælde ligger denne andel på 95 pct. At hestehandel er med, skyldes en af vores partnere, der har specialiseret sig i juraen omkring handel med dyre heste, eksempelvis travheste,” siger Carl Erik Skovgaard Sørensen.

På spørgsmålet om FAQ på en app frem for blot at lægge dem på et website svarer Carl Erik Skovgaard Sørensen:

“Begge dele – vi har FAQ begge steder. Advokatbranchen er typisk lukket omkring dét at få svar, og vi ønsker at vise, at vi er tilgængelige – og med app’en er vi let tilgængelige, fordi app’en ligger der hele tiden i stedet for, at man nødvendigvis skal gå ind på vores site.”

Kommentarer

  1. Det kunne være interessant at høre, hvilke overvejelser der har ført til at udvikle en app med en FAQ frem for blot at lægge dem på et website…

  2. Tak for dit spørgsmål, der er så relevant, at jeg
    1) ville ønske, at jeg havde tænkt på det selv
    2) har stillet advokaten det. Svaret er indsat nederst i artiklen.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club