Usandhed svækker teleselskabs image

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: 3s image faldt markant efter skatteundragelses-historie, der viste sig ikke at holde vand.

I januar bragte Politiken en historie om, at teleselskabet 3 havde unddraget at betale skat.

Historien, der hurtigt blev viderebragt i en lang række danske medier, har betydet et markant fald i 3s image, skriver Børsen.

Problemet er blot, at historien ikke var sand.

Ifølge Yougovs imageanalyse, der bruger virksomheders buzzværdi til at måle opfattelsen af et brand, havde 3 en buzzscore på 0,4 før historien blev bragt.

Efterfølgende er buzzscoren dykket til minus 20. Avisen skriver, at det er på alle parametre – kvalitet, generelt indtryk, værdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshed, at scoren er faldet.

Årsagen til, at selskabet ikke betalte skat i Danmark, var massive investeringer her i landet og således ikke – som anført i artiklen – aftaler med hovedselskabet i Luxembourg.

Men selv om både Politiken og DR efterfølgende har beklaget historierne, har sagen udover imaget også påvirket kundemængden.

”Vi har sandsynligvis haft noget kundeafgang på grund af det lige omkring tidspunktet, hvor det var værst. Det er ikke så meget, at det holder mig vågen om natten, men den har klart været mærkbar,” siger adm.dir. i 3, Morten Christiansen til avisen.

Børsen, p. 19