Utraditionel jobansøging gav dobbelt guld

Peter Engholm
25@mail.dk

Håndværks-priserne var populære blandt publikum ved Creative Circle Award 2013. Det samme gjaldt en kampagne, der havde en person – ikke et bureau – bag sig.

AD’eren Kristoffer Gandsager må siges at dele sol og vind lige: Han får job i Sverige og vinder guld i Danmark.

Faktisk dobbelt guld, idet både Reklame-juryen og Digital-juryen i Creative Circle Award tildelte ham den fornemste hæder i Self promotional-kategorierne.

En fortjent vinder – at dømme på publikums klapsalver og efterfølgende kram ved fredagens arrangement i Glassalen i Tivoli. 

Kampagnen var ”Sweden’s Most Gästvänliga Agency” – en jobansøgning kreeret som en award, hvor han som jury bedømte de svenske bureauers gæstfrihed over ham.

”Jeg ville gerne prøve kræfter med den svenske bureaubranche, men der er et reelt problem: Jeg kendte ingen i Sverige. Jeg valgte en tilgang, der faldt lidt uden for den gængse system, og fortalte historien i flere kanaler – inkl. medier, hvor jeg ikke havde kontrol over historien. Det var lærerigt,” sagde Kristoffer Gandsager umiddelbart efter, at han var trådt ned fra scenen med sin anden guld – efter at han i første omgang havde fået udleveret en sølv, fra en anden kategori.

Jobansøgningen gav job hos Crispin Porter + Bogusky i Göteborg. Og så var den ikke længere, for Creative Circle havde ingen Self promotional-kategori. Det blev genindført i år, og Kristoffer Gandsager sendte ind.

Ikke kun Kristoffer Gandsager var – efter publikums vurdering – en værdig vinder. Stort bifald var der nemlig også til håndværkerne – i form af de 10 vindere i craft. Stefan Sahl var dobbelt-vinder i Copywriting, og han fik selskab af hele tre andre håndværker(-teams) fra Halbye Kaag JWT-arbejder. Alle fem gange var der sølv.

Folkene bag Han Kjøbenhavn-kampagnen for efterår-vinter 2012 fik – i lighed med efterårets True Awards – priser for håndværket: Foto blev nok en gang belønnet – denne gang med en sølv-cirkel – og instruktionen fik guld.

Størst opbakning var der imidlertid til Michael Langhoff, der tilegnede sin sølv i Photography til sin kunde: Reklamefilm-instruktøren Jens Mikkelsen. Han nåede at gøre et musikalbum klar før sin død. Langhoff tog cover-billedet af Mikkelsen tre dage før, at den lymfekræft-syge kunstner døde. 

Copywriting

  • Sølv – Stefan Sahl – Halbye Kaag JWT – Hans Just – Cowobybukser
  • Sølv – Stefan Sahl – Halbye Kaag JWT – Hans Just – Zombie

Photography

  • Sølv – Niels Thastum – Spoiled Productions – Han Kjøbenhavn – Han Kjøbenhavn AW 2012
  • Sølv – Michael Langhoff – Michael Langhoff – Jens Mikkelsen – Lys

Direction

  • Guld – Casper Balslev – Spoiled Productions – Han Kjøbenhavn – Han Kjøbenhavn AW 2012

Illustration

  • Sølv – Mark Gmehling – Halbye Kaag JWT – Sprite – Your hand gets more than you do
  • Bronze – Anders Walther – Hjaltelin Stahl – Fisketorvet – Byens broer

Motion graphics

  • Bronze – Espen Sørensen & Lars Hancke – Mensch – Maersk Line – What is transportation time?

Art Direction

  • Sølv – Robert Daniel Nagy & Jens Henrichsen – Halbye Kaag JWT – Sprite – Truth 365
  • Sølv – Rasmus Petersen & Lasse Hinke – Halbye Kaag JWT – Sprite – Your hand gets more than you do