Utraditionelt medievalg: Reklamefilm for sko indrykkes på Facebook

Peter Engholm
25@mail.dk

Kan en bestyrelsesformand skabe reklamefilm? Ja, hvis han hedder Anders Høiris og er formand for Brynje Sikkerhedssko. Desuden er medievalget utraditionelt.

I sidste uge omtalte Bureaubiz en undersøgelse fra Dwarf og Userneeds, der viste, at brugerne i store træk siger nej til virksomheder på Facebook. Virksomhederne har svære muligheder for at skabe stærke relationerne til brugerne på det alt overvejende private, sociale medie, lød konklusionen.

Artiklen udløste mange kommentarer, og langt størstedelen argumenterede imod undersøgelsens konklusioner. Men konklusionen blandt både tilhængere og kritikere af virksomheder på Facebook er, at Facebook er et anderledes medie, hvor man ikke kan anvende normale markedsføringsmetoder.

Nu præsenterer den danske producent af sikkerhedssko, Brynje, så et eksempel, hvor man anvender Facebook til indrykning af reklamefilm Facebook. Det sker med foreløbig to film, som skuespilleren og filminstruktøren Tomas Villum Jensen har instrueret.

Den første film er med rapperen Jøden, den anden med operasangeren og skuespilleren Joachim Knop – begge beretter om, hvordan de kom grueligt galt af sted og kun blev reddet takke være deres sikkerhedssko.

Filmene – inkl. de næste to i serien – er produceret til Brynjes Facebook-side, hvor brugerne kan deltage i en konkurrence om hvilken film, der er sjovest. Blandt dem, der har stemt på vinderfilmen, trækkes der lod om en iPhone

“Facebook er en mulighed for at få brugerne – de 17-30 årige – tættere på os. Der er i forvejen en del, der enten mailer eller ringer for at dele deres erfaringer med os. De er interessede i produkterne, fordi de til hverdag har brug for specielle sko. Og Facebook er kanalen, hvor vi kan gå i dialog med dem,” siger Hanne Møller, salgs- og marketingkoordinator hos Brynje.

Sikkerhedssko som Brynje er et lovkrav på flere arbejdspladser og et firmakrav på andre. Samtidig er der – også blandt unge – en øget opmærksomhed om at holde sig skadesfri, og da flere af modellerne desuden har fået et sneakers-touch over sig, bliver de også brugt i fritiden, oplyser Hanne Møller.

“Indfaldsvinklen til målgruppen blev Facebook, fordi vores egen hjemmeside blev anset for at være lidt for officiel, lidt for teknisk, mens der er bedre plads til et glimt i øjet på Facebook,” siger Hanne Møller.

Par No 1 har været Brynjes hidtidige bureau, men håndterer nu udelukkende PR. Brynje trængte til et nyt indspark og valgte – via en kontakt, som bestyrelsesformanden havde – det københavnske bureau, Inclusive, som har været med til at tilrettelægge den nye Get It linje.

Det er dog ikke dette bureau, der har skabt Facebook-filmene. Det er sket uden om bureauer. Personerne bag filmene er Tomas Villum Jensen og bestyrelsesformanden – nok engang. Og det er måske ikke så overraskende, for bestyrelsesformanden er Anders Høiris, der – indtil 1999, hvor vejen førte ham til en post som adm. direktør for Carli Gry – var en del af bureaubranchen, bl.a. Partners, hvor han var kontaktdirektør, Lintas/GR og Egeberg – begge steder var han adm. direktør.

Hos Dwarf, der står bag Facebook-undersøgelsen om brugernes holdninger til virksomhederne, stiller adm. direktør Peter Grønne sig tvivlende over for Brynjes Facebook-strategi.

“Det er fint med underholdende reklamefilm og en konkurrence med fede præmier. Men at gøre det på Facebook, hvor brugerne ikke ønsker reklamer, lyder ikke som et godt valg. Jo, måske hvis man har et hipt produkt, men hvor mange ønsker at blive associeret med sikkerhedssko? Så skal det edderma’me være elegant lavet på Facebook. Og hvis det er en dialog, man vil have, hvorfor så ikke bruge hjemmesiden – og lad filmene være virale. Her er der også professionelle seeding-værktøjer,” indvender Peter Grønne.