Uventet bureau bag nyt Carlsberg-produkt

Peter Engholm
25@mail.dk

Carlsberg Danmark valgte for et år siden to bureauer som sine partnere. Men ingen af dem står bag det nye produkt, Brewmasters Collection. I øvrigt er det ene af de to ved at glide ud.

Carlsberg Danmark er fornylig gået i luften med en kampagne for brygmestrenes samling, der er en serie på tre specialøl. Men lanceringen er ikke sket med bistand fra de to bureauer – Yellow og Kunde & Co – som bryggeriet valgte som sine danske bureauer for et år siden på Carlsberg-mærket.

I stedet er det Halbye Kaag JWT, der har været bureau på. Forklaringen skal findes i seriens udgangspunkt. De tre øl – California Steam Beer, Irish Red Ale og India Pale Ale – er nemlig udtænkt af Carlsbergs globale team, og dermed lanceret som Brewmasters Collection. I dette tilfælde har Carlsberg Danmark dog været dybt involveret i udviklingen af markedsføringen – men altså med det bureau, som det globale team har koblet på.

Carlsberg Danmarks marketingdirektør på øl, Mads Friis, siger om Brewmasters Collection:

”Førhen tog vi færdige koncepter fra Carlsbergs globale team. Denne gang har det været en mere dynamisk proces, hvor vi har udviklet bl.a. kommunikationen og look-and-feel i fællesskab. Det globale team havde Halbye Kaag JWT med som leadbureau, og du kan se Danmark som et slags lead-land for Brewmasters Collection. Vi har taget serien til os fra start og byder stort ind.”

Carlsberg Danmarks involvering ses også i markedsføringen af serien:

”Brewmasters Collection placerer sig kategorimæssigt mellem specialøl og Tuborg Classic. Det er første gang, at vi går så meget på tv med et specialøl-lignende produkt – dertil kommer en udpræget digital tilgang,” siger Mads Friis.

Havde det været et rent Carlsberg Danmark-produkt, ville det så have været Yellow eller Kunde & Co?

”Som specialøl ville det nok have været Yellow, måske suppleret med 1-2 nye bureauer i en pitch. Som pilsner betragtet ville det også have været Yellow. De bistår os med alt det Carlsberg, vi kører,” siger Mads Friis.

Så det vil være en overraskelse, hvis Kunde & Co kommer på banen?

”Ja, det vil det. Det er meget person-orienteret, og her har Yellows team virkelig formået at levere varen det seneste års tid,” siger Mads Friis.

Selve brandet Brewmasters Collection – det være sig navn, design, position og storytelling – er også dansk udviklet. Af e-Types for Carlsberg Group Innovation.

Filmen er produceret af Friendly Film, instrueret af Halbye Kaag JWT, mens Ghost har leveret digital post og 3D i samarbejde med Halbye Kaag JWT.

https://www.youtube.com/watch?v=csyyoDQIwpA

https://www.youtube.com/watch?v=2DfRXMHyZ5A

https://www.youtube.com/watch?v=ACtRCEOSHtA