Juryen i Outdoor Lions i Cannes har undtagelsesvis ret til at uddele to Grand Prix’er – og benyttede sig af retten, fordi kategorien spreder fra sig den helt klassiske udgave til det absolut mest komplicerede. Og der var Grand Prix’er i begge ender af skalaen:
- Coke Hands – Coca-Cola – Ogilvy Shanghai:
og
- The Invisible Drive – Daimler/Mercedes-Benz B-class F-cell – Jung von Matt, Hamburg
“Coke Hands er så enkelt og samtidig så dyb. Det er i sandhed et smukt eksempel på human spirit, som vi gerne ser spredt,” sagde juryformanden, Lo Sheung Yan, executive creative director, North East Asia, og formand for JWT i Kina.
“Og Mercedes-Benz er ganske iøjnefaldende af en usynlig ting at være. En 0,0 emission, og dermed usynlig for miljøet.”
Ogilvy hentede den da 19-årige Jonathan Mak, der studerede grafisk design, ind fra Hong Kong for at give sit bud på en tre-ords-brief: “Sharing a Coke”. Mak er mest kendt for sin hyldest til den afdøde Steve Jobs, hvor “biden af æblet” er siluetten af Jobs. Nu har han også en Grand Prix i Cannes.
“Coca-Cola tager sit logo – og vender det om. Det er flot set, stærkt og enkelt – og handler om at være sammen. Det understreger samtidig smukt ordene fra Joe Tripodi, Coca-Colas executive VP Chief Marketing & Commercial Officer: Ungdomskulturer er basalt set optimistiske – og stammer fra netop glæden ved at være sammen om noget,” siger Søren Nøhr, tekstforfatter og partner i Bates Y&R.
Han har samtidig stået for Meredes’ markedsføring i Danmark i 25 år – og det gør det oplagt for ham at kommentere den anden Grand Prix-vinder i Outdoor, hvor Mercedes-Benz viser sin brændsels-celle bil.
Det sker ved at dække bilen med LED, og de viser, hvad et kamera på den anden side af bilen optager. Det får den til at fremstå usynlig. Bilen blev kørt igennem Tyskland – pænt meget outdoor – for at demonstrere den absolut forureningsfri bil:
“Alle taler om el-biler, bl.a. fordi det er noget, vi kan forstå. Men el-biler er ikke meget andet end at flytte forureningen fra gaden til el-værket. Brændselsceller er utroligt svært at forklare – så frem for at prøve dét, så viser Mercedes – der fortsætter udviklingen af denne teknologi – effekten af det: Ægte 0-emission. Udover outdoor-elementet, der jo er bilen i sine vante omgivelser, bruges en forholdsvis ny teknologi, LED, til at vise Mercedes’ innovation – og dét blandes med et tema, som vi alle kender fra børn: At være usynlig. Det kan ikke lade sig gøre … jo, det kan,” siger Søren Nøhr.
Der var også danske islæt på toppen af vinderlisten – både Carlsberg og Lego fik (atter) guld i Cannes. Carlsberg for deres belgiske-biograf-bikers (Duval Guillaume Moden, Antwerpen) og Lego for Builders of Sound (Serviceplan, München).